• Menu
  • Menu

وقت گذراندن در سفر

فرض کنید پس از مدت‌ها، آرزوی سفر به شهر و کشوری که دوستش داشته‌اید، برآورده شده است و شما در شهر رویاهایان هستید. وقت‌تان را در این شهر چگونه خواهید گذراند که پس از پایان سفر از عملکرد خودتان راضی باشید؟ این نوشته ایده‌هایی به شما می‌دهد که برای گذران وقت در سفر به شهرهای مورد علاقه‌تان، از قبل برنامه داشته باشید.

نوع اول: سفر از نوع معمول

در این نوع سفر، شما برای آشنایی با یک شهر و یا به دلیل علاقه کلی به یک شهر، عازم سفر شده‌اید که این می‌تواند در قالب یک تور و سفر گروهی باشد یا به شکل یک سفر انفرادی انجام شود. فارغ از شکل ظاهری، مهم این است که برای وقت خودتان برنامه داشته باشید و بدانید که تجربه کردن چه چیزهایی در یک سفر، ‌بهترین انتخاب است. اگر با تور هستید، به برنامه‌های تور بسنده نکنید. برای وقت‌های آزادتان بهترین گزینه‌ها را انتخاب کنید. این‌ها پیشنهاداتی هستند که خوب است برای گذراندن وقت در سفر مد نظر داشته باشید.

برنامه ریزی سفر از قبل

مهمترین جاذبه‌های شهر مقصد را از قبل از سفر شناسایی کنید، بهترین زمان بازدید از آن‌ها را از طریق جستجو در میان نظرات بازدید کنندگان قبلی شناسایی کنید و در صورت امکان بلیط ورودی را از قبل تهیه کنید. این کار در حفظ زمان شما به طرز چشم‌گیری تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال فرض کنید که قصد بازدید از موزه لوور را دارید. اگر بدون برنامه قبلی سراغ بازدید از این موزه بروید، در فصلی مثل تابستان حدود دو ساعت از وقت خود را در صف ورودی خواهید گذراند. در صورتی که اگر فقط 10 دقیقه قبل از باز شدن موزه در مقابل درب ورودی آن باشید، این زمان به کمتر از نیم ساعت کاهش پیدا می‌کند. انتخاب زمان مناسب برای بازدید از هر جاذبه‌ای، به شدت در حفظ زمان شما موثر است.

بازدید از نقاط محوری شهر

درک یک شهر، فقط در بازدید از آثار و جاذبه‌های مهم آن خلاصه نمی‌شود. فرض کنید که شما به آتن سفر کردید و از آکروپولیس و معبد زئوس و استادیوم المپیک هم بازدید کردید. اما چطور می‌توانید این شهر را ترک کنید بدون آنکه به بالای تپه معروف این شهر بروید و دقایقی یا ساعت‌هایی از بالا به این شهر نگاه کنید؟

رستوران گردی

به رستوران‌های شناخته شده و توصیه شده بروید. حضور در رستوران‌های خوب هر شهر، به درک بهتر شما از فضای اجتماعی و فرهنگی مقصدی که در آن هستید کمک می‌کند.

کافه نشینی

کافه نشینی کنید. شاید خیلی از ما تصور کنیم که تمام طول روزهایی که در یک شهر هستیم را باید در حالت دویدن از این جاذبه به آن جاذبه باشیم. در حالی‌که باید زمانی را به خودمان بدهیم تا این اطلاعاتی که در طول روز به دست آورده‌ایم در ذهن‌مان تحلیل شود و به عبارتی در درون‌مان ته‌نشین شود. کافه‌ها از اصیل‌ترین نقاط هر اجتماعی هستند که شما را به خوبی با فرهنگ آن شهر آشنا می‌کنند؛ و کجا بهتر از نشستن در یک کافه که هم فرصت فکر کردن به آنچه دیده‌اید را به شما می‌دهد و هم شما را با ابعاد تازه‌ای از شهری که در آن هستید آشنا می‌کند.

پیاده روی

پیاده‌روی کنید. زمان‌های مناسبی از روز مثل هنگام طلوع یا غروب و یا صبح زود و آخر شب را به پیاده‌روی در فضاهای جذاب شهر مقصد اختصاص دهید. راه رفتن در نوار ساحلی (در مقاصد ساحلی)، در حاشیه رودها (در شهرهایی که رود دارند)، در پارک‌ها و فضاهای سبز بزرگ شهرها، در کوچه‌های قدیمی و تاریخی و… کیفیت سفر شما را افزایش می‌دهد.

بازدید از برنامه های فرهنگی

برنامه‌های فرهنگی شهر مقصد را تجربه کنید. تماشای نمایش‌هایی که متعلق به فرهنگ هر کشوری هستند، باید در برنامه‌های شما قرار داشته باشد. تجربه روسیه بدون باله یا اسپانیا بدون فلامنکو یا پرتغال بدون فادو کاملا تجربه‌های ناقصی هستند.

خرید با برنامه ریزی فبلی

برای خرید کردن برنامه داشته باشید. همیشه خرید کردن در سفرهای خارجی باعث می‌شود که به خیلی از برنامه‌های دیگر نرسید. اما چند کار کوچک باعث می‌شود که وقت شما به خوبی حفظ شود. اول اینکه زمان باز بودن فروشگاه‌ها و مراکز خرید را مطلع شوید و آگاهانه زمان حضور در فروشگاه‌ها را انتخاب کنید. دوم آنکه برای زمان شروع و پایان خرید وقت تعیین کنید. ترجیحا پایان خرید را با تعطیلی فروشگاه هم‌زمان کنید که سرگرم شدن‌تان به خرید، باعث فراموشی نشود. سوم اینکه زمان‌هایی را به خرید اختصاص دهید که زمان‌های بی‌استفاده شما در سفر باشد. مثلا صبح تا عصرها را که می‌تواند زمان مناسبی برای بازدیدهای فرهنگی باشد، به خرید نگذرانید.

majiderfanian1

نوع دوم: سفر به یک دلیل مشخص

اگر علاقه شما به یک یا چند موضوع مشخص، شما را به شهر خاصی کشانده است که تکلیف روشن است. مثلا تجربه کافه نشینی در پاریس، تماشای بازی فوتبال در ورزشگاه سن‌سیرو در میلان، دیدن شاهکارهای گائودی در بارسلونا، تماشای نمایش باله در مسکو یا بازدید از موزه واتیکان در رم اگر علت سفر شما باشد، در این صورت بدیهی است که شما اولویت و محوریت سفر را به تحقق این خواسته اختصاص دهید. اما تحقق همین خواسته هم می‌تواند به بهترین نحو انجام شود. به این نکات دقت کنید:

خرید بلیط برنامه ها از قبل

اگر برای بازدید و تماشای یک برنامه مثل نمایش، شو، اپرا، کنسرت، بازی ورزشی، فستیوال، مسابقه و… قصد سفر به جایی را دارید، هماهنگی گرفتن بلیط این برنامه را قبل از سفر انجام دهید.

اولویت بندی برنامه ها

اگر تهیه بلیط فقط در شهر مورد نظر امکان‌پذیر است، همه برنامه‌های دیگر را که می‌توانید در آن شهر داشته باشید، به بعد از تهیه بلیط مورد نظر موکول کنید.

شناسایی بهترین زمان سفر

اگر برای تجربه حضور در جاذبه‌های عمومی (و نه یک برنامه خاص) به شهری سفر می‌کنید، سعی کنید بهترین زمان حضور در آن جاذبه را شناسایی کنید و در همان زمان به آنجا بروید. به عنوان مثال تجربه کافه نشینی در بعدازظهرهای بهاری و پاییزی و شبهای تابستانی پاریس، تجربه قدم زدن در خیابان‌هایی با درخت‌های پر شکوفه توکیو در صبح‌های اردیبهشت ماه و یا لذت آرامش در سواحل جنوب اسپانیا در عصرهای اواخر فروردین کاملا با همین تجربه‌ها در ساعات و روزهای دیگر متفاوت خواهد بود. بهترین زمان‌ها را شناسایی کنید.

پرهیز از سفر تک بعدی

حالا که فرصت حضور در یک شهر یا یک کشور را پیدا کرده‌اید، اصرار نکنید که همه چیز را در همان برنامه مورد نظر خلاصه کنید. شاید همان شهر دارای جاذبه دیگری نیز باشد که شما از آن بی‌خبر هستید، اما با ذائقه شما هماهنگ باشد. خود را از فرصت آشنایی با تجربه‌های جدید محروم نکنید. فرض کنید که شما به عشق آنتونیو گائودی به بارسلونا سفر کنید تا شاهکارهای این معمار نابغه را ببینید. در این صورت می‌توانید بخش مهمی از زمان روز یا حتا شب‌های خودتان را به بازدید از آثار او اختصاص دهید، اما فراموش نکنید که در همان بارسلونا ممکن است دیدن یک اجرای اصیل گیتار اسپانیایی یا تماشای یک رقص فلامنکو به طور کل کیفیت سفر شما را متحول کند.

مطالعه قبلی

قبل از سفر تا می‌توانید راجع به جزئیات برنامه یا علاقه مورد نظرتان مطالعه کنید. خیلی از برنامه‌هایی که ما به خاطرشان به شهرهای دیگر می‌رویم، دارای برنامه‌های جانبی هستند که فقط با مطالعه و تحقیق قبلی از وجود آن آگاه می‌شویم. همه ما با جملاتی نظیر این جمله آشنا هستیم: اگر می‌دانستم که فلان برنامه هست، بلیطم را یک روز زودتر می‌گرفتم…

مجید عرفانیان

پی نوشت:

این مطلب در صفحه ۱۷ ویژه نامه سفر روزنامه شرق به تاریخ سوم اسفند ماه هزار و سیصد و نود و چهار با عنوان «کدام برنامه ها را حتما باید در سفر بگنجانیم؟» به چاپ رسیده است.

بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات