• Menu
  • Menu

پشت زیبایی لندن

اگر لندن در پاییز میزبان شما باشد، می‌بینید که رنگ و بوی پاییز در این شهر متفاوت از شهرهای دیگر اروپا است. انگار که پاییزِ لندن، رنگی‌تر و جذاب‌تر از پاریس، رم، بارسلونا و رقبای گردشگری‌اش است. این اما اتفاقی نیست.

حساب کاربری (Account) من در اینستاگرام (erfanianmajid@) را اگر دنبال کرده باشید، احتمالا تصاویری که در این روزهای از حال و هوای پاییزی لندن منتشر کرده‌ام را دیده‌اید. به این نمونه‌ها دقت کنید:

photo 1 (1) photo 1 photo 2 (1) photo 2 photo 3 (1) photo 3 photo 4 (1) photo 4 photo 5

از قرمزی و خوش رنگی مناظر که بگذریم، آنچه که بیشتر در زیبا به نظر رسیدن پاییزِ لندن نقش دارد، به عقیده من تمیزی مثال زدنی این شهر است.

مسافرین پاریس و رم و شهرهای بزرگ حتما قبول دارند که یکی از معضلات مهم شهری در این شهرهای پر توریست، عدم رعایت نظافت و کثیفی معابر است. برخلاف این شهرها، لندن بسیار تمیز است. تلاش کردم که در شهرگردی‌هایم دقت کنم که علت این تمیزی چیست. جدا از فرهنگ مناسب و قوانین جدی در برخورد با متخلفین که نقشی غیر قابل انکار در این تمیزی دارد، وجود زیرساخت مناسب برای حفظ این تمیزی مهمترین علتی است که لندن را از شبیه شدن به سایر شهرهای بزرگ اروپایی دور می‌کند.

خانه‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌های لندن هر کدام به طور مجزا دارای سطل‌های زباله اختصاصی و درب دار هستند. هر خانه به طور اختصاصی چند سطل زباله دارد که از همان مبدا زباله‌های مختلف در آنها تفکیک می‌شود. هر کوچه یا خیابان نیز سطل‌های زباله بزرگ و درب داری دارند که جدا از سطل‌های خانگی، برای عابرین تعبیه شده‌اند. اما نقطه عطف این سطل‌ها، آنهایی است که در خیابان‌های پر تردد نصب شده است و بسیار کاربردی و مناسب است. یک طرف این سطل‌ها برای زباله‌های عمومی، یک طرف برای زباله‌های قابل بازیافت و وسط آن نیز برای ته‌سیگار درنظر گرفته شده است. فواصل این سطل‌ها نیز نسبتا مناسب است و این باعث می‌شود تا عابری که زباله‌ای در دست دارد، خیلی زود مکان مناسبی برای دور انداختن آن را پیدا کند.

London Trash 03 London Trash 02 London Trash 01 London Trash 04 London Trash 05 London Trash 06

به این موارد، زباله‌دان‌هایی که در فضاهای عمومی و مراکز خدمات شهری نظیر ایستگاه‌های مترو و پارک‌ها قرار دارد را نیز اضافه کنید. نتیجه کار هم این می‌شود که می‌توان از پاییز در لندن بیشتر از خیلی از شهرهای دیگر لذت برد.

بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات