• Menu
  • Menu

بروكسل؛ زيبای پنهان

بروكسل در بين شهرهاي اروپايي شبيه به سنگي كوچك اما بسيار قيمتي است كه لابلاي زرق و برقِ زيورآلات ديگر، از چشم پنهان مانده است. اين داستان را حتا مي‌توان به وضعيت بلژيك در بين كشورهاي اروپايي به ويژه كشورهاي اطراف آن نظير فرانسه و آلمان و هلند تعميم داد. پيش از سفر به بروكسل، نمي‌توان تصور كرد كه چه شهر هيجان‌انگيزي با چه تنوع جذابیت‌های بالايي در انتظار است. جذابيت‌هايي از نوع تاريخي، طبيعي، مدرن، موزه‌اي، كارتوني، خوراكي و صد البته شكلاتي! این مطلب به نوعی راهنمای سفر به بروکسل است که کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی بهتری برای سفر به این شهر انجام شود.

بروکسل

راهنمای سفر به بروکسل

اگر هيچ ايده‌اي از بروكسل و يا بلژيك نداريد، پس خوب است بدانيد كه زماني بندر بسيار زيباي “بروژ” (Brugges) مهمترين شهر اين محدوده و حتا مهمترين بندر اروپا بوده است و به وجود آمدن بروكسل نيز وامدار شهر بروژ است. امروز اما رونق تجاري بروژ كمتر شده و هياهوي حضور دفتر اتحاديه و پارلمان اروپا در بروكسل، باعث شده تا كمتر از بروژ و زيباييهاي منحصر بفردش بشنويم.
اما اگر شانس سفر به بروكسل را پيدا كرده‌ايد، بدانيد كه جاذبه‌هاي بسيار مهيج و متنوعي در انتظار شماست. مطمئن شويد كه پيش از ترك اين شهر، همه اين موارد را ببينيد و تجربه كنيد:

ميدان بزرگ (Grand Place)

ترديد نكنيد كه ميدان مركزي و تاريخي شهر بروكسل يكي از زيباترين ميدان‌هاي جهان است. ابعاد متناسب و ساختمان‌هايي با معماري زيبا و منحصر بفرد، فضايي را ايجاد كرده است كه هر بازديد كننده‌اي را شگفت زده مي‌كند و باعث مي‌شود گردشگران دقايق طولاني در اين ميدان بمانند و از فضاي خاص آن لذت ببرند. معماري ساختمان‌هاي تالار شهر و خانه نان در دو ضلع بلندترِ ميدان، در كنار ساختمان‌هاي كوچكتر با تزئينات طلايي رنگ، در ذهن هر بيننده ماندگار مي‌شود.

میدان بزرگ

اتميوم (Atomium)

بنای بزرگ و متفاوت اتميوم، یادبود پنجاه و هشتمین اکسپو جهاني در شهر بروکسل است كه به شکل ساختار بلور مولکول آهن با ۹ گوی استیل و به ارتفاع صد و دو متر ساخته‌ شده است. داخل هر يك از اين گوي‌ها فضاهايي به عنوان موزه و نمايشگاه وجود دارد و بسياري از نمایشگاه‌های هنری مدرن را در این گوی‌ها برگزار مي‌كنند. گوي بالايي نيز يك رستوران هيجان انگيز با منظره‌اي از شهر بروكسل است.

190950611_b976436784z-1_20150903121241_000_g2s54bi6g-1-0

ميني اروپا (Mini-Europe)

درست در کنار اتمیوم، مجموعه‌ای مینیاتوری قرار دارد كه مي‌توان در آن ساختمان‌های مهم و معروف اروپا را در ابعادي كوچك‌تر از اندازه واقعي‌شان ديد. بازديد از اين پارك شبيه به يك بازديد سريع از تمام اروپا است كه شما مي‌توانيد همه جاذبه‌هاي اصلي و مهم شهرهاي اروپا را در چند دقيقه ببينيد.

7a32cd00e2598672b02fa40cc626488d

مانكن‌پيس (Manneken Pis)

شايد عجيب باشد، اما يكي از نمادهاي اصلي بروكسل و يا حتا بلژيك، يك پسربچه در حال ادرار كردن است! مجسمه اين پسر بچه در يكي از خيابان‌هاي نزديك به ميدان بزرگ قرار دارد و داستان جذابش که همانا نجات شهر بروکسل با ادرارش است، تقريبا همه گردشگران را به پاي مجسمه‌اش مي‌كشاند.

brussels

مرکز خرید سنت هوبرت

گالري سلطنتي سنت هوبرت (Galeries Royales Saint-Hubert) يكي از نمونه‌هاي زيباي مراكز خريد قرن نوزدهمي اروپا است كه در سال ١٨٤٧، يك سال قبل‌تر از پاساژ سنت‌پطرزبورگ و ٣٠ سال قبل‌تر از گالري ويتوريو امانوئل دوم در ميلان افتتاح شده است. اين مركز خريد، يك راسته طولاني و سرپوشيده است كه برخي از لوكس‌ترين شكلات فروشي‌ها، برندها، كافه‌ها و رستوران‌ها را در خود جاي داده است. دو بخش اصلي اين پاساژ به نام‌های شاه و ملكه نامگذاري شده و يك راسته فرعي نيز با نام شاهزاده از آن منشعب شده است.

0001654

شكلات فروشي‌ها

بلژيك كشور شكلات است و به اعتقاد بسياري از شكلات دوستان، مرغوب‌ترين شكلات‌هاي جهان را در بلژيك مي‌توان يافت. خيابان‌هاي اين شهر پر از شكلات‌فروشي‌هايي است كه شكلات‌هاي دست‌ساز را به شكلي جذاب ارائه می‌کنند و مي‌فروشند و هر گردشگري را براي خوردن و خريدن وسوسه مي‌كند.

موزه شكلات

اگر راه رفتن در راسته شكلات‌فروش‌ها شما را راضي نكرد، مي‌توانيد براي فرو نشاندن تشنگي شكلاتي‌تان، به موزه شكلات برويد تا با داستان‌هايي جذاب از شكلات و تهيه آن آشنا شويد. اين موزه در ميدان بزرگ واقع شده است.

1353419997884_1353419997884_r

موزه تن‌تن (Hergé Museum)

اگر به شخصيت كارتوني و نوستالژيك تن‌تن علاقه داريد، خبر خوبي در انتظار شما است. چرا كه موزه تن‌تن (هرژه) در بروكسل است و همه ماهه بسياري از علاقه‌مندان اين شخصيت كارتوني، براي ديدن موزه‌اش به بروكسل سفر مي‌كنند. در اين موزه مي‌توانيد كميك استريپ‌هاي زيبايي از اين شخصيت بياد ماندني را ببينيد.

xherge-jpg-pagespeed-ic-v5xar_jqne

نقاشي‌هاي ديواري

حتا اگر زمان كافي براي رفتن به موزه هرژه و ديدن تن‌تن نداريد، نگران نباشيد. چرا كه در بسياري از نقاط مختلف بخش تاريخي شهر، ديوارهايي را پيدا مي‌كنيد كه بر روي آن كميك استريپ‌ها خودنمايي مي‌كنند و تن‌تن را در معرض ديد گردشگران قرار مي‌دهند. تعداد اين نقاشي‌ها آنقدر زياد است كه بروكسل يك تور اختصاصي بازديد از اين نقاشي‌هاي ديواري دارد.

2d5df6f45638ba2b197b4e78afa9eec6

سيب‌زميني سرخ‌شده

درست است كه نام انگليسي سيب‌زميني سرخ‌شده “فرنچ‌فرايز” است و منطق حكم مي‌كند كه در فرانسه بتوان نوع مرغوبش را یافت، اما جالب است بدانيد كه يكي از مرغوب‌ترين سيب‌زميني‌هاي سرخ شده دنيا را مي‌توان در بروكسل امتحان كرد. در خيابان‌هاي بروكسل فروشگاه‌هايي هستند كه فقط سيب‌زميني سرخ‌شده مي‌فروشند و بسياري از اوقات صف‌هاي طولاني در مقابل آنها تشكيل مي‌شود.

30611_413503072224_500152224_3986738_7283537_n

وافل

وافل نوعي نان يا شيريني با حفره‌های مربع‌شکل است كه طرفداران بسيار زيادي در اروپا و يا حتا در جهان دارد. اين نان، اصالتي بلژيكي دارد و به روش‌هاي مختلفي همراه با گزينه‌هاي متفاوت سرو مي‌شود. از آنجا كه بلژيك كشور شكلات نيز هست، يكي از معروف‌ترين انواع وافل، همراه با شكلات است. اما گزينه‌هاي ديگري نيز نظير ميوه تازه، عسل، سيروپ، كارامل، بستني و… براي ارائه همراه با وافل وجود دارد.

belgian-waffles1

اتحاديه و پارلمان اروپا

شكي نيست كه موقعيت امروز بروكسل در اروپا تا حدود زيادي تحت تاثير حضور مقر اتحاديه اروپا و پارلمان اروپا در اين شهر است. حضور اين دو نهاد بين المللي باعث شده تا حال و هواي اين شهر اعم از معماري، فرهنگ، غذا، سبك زندگي، زبان و حتا ترافيك متاثر از حضور اين نهادها و افرادي باشد كه در آنها كار مي‌كنند. بروكسل به واسطه حضور همين دو سازمان و البته به واسطه حضور شركت‌هاي مختلف بين‌المللي، تبديل به يك شهر چند مليتي شده است. ديدن ساختمان‌هاي اين دو نهاد، خالي از لطف نيست.

03_parliament_1-090420151200-large

ميدان سابلون

يكي ديگر از ميدان‌هاي مهم بروكسل ميدان سابلون است كه قرن‌ها پيش، فضايي براي تمرين تيراندازي بوده است. در حال حاضر دورتادور اين ميدان را در سه ضلع، فروشگاه‌ها و گالري‌ها احاطه كرده‌اند و مي‌توان نمايندگي بعضي از قديمي‌ترين و مرغوب‌ترین شكلات‌فروشي‌هاي بلژيكي را همين‌جا پيدا كرد. گالري‌هاي بسيار زيبايي نيز در اين ميدان هستند كه آثار هنري جذابي را براي فروش ارائه مي‌كنند. يك ضلع چهارم اين ميدان، يكي از زيباترين كليساهاي بروكسل قرار دارد كه در داخل آن نمازخانه‌هايي از دو خانواده آلماني وجود دارد كه مبدع پُست و تاكسي بوده‌اند.

sablon

پارك پنجاه سالگي (Cinquantenaire)

در بخش تجاري شهر بروكسل، پارك و فضاي سبزي بسيار بزرگ وجود دارد كه از نقاط ديدني بروكسل است. اين پارك كه به “جوبلي پارك” نيز مشهور است، چند ديدني مهم را درون خود جاي داده است. يكي از اين ديدني‌ها دروازه بزرگي است كه در يك سمت اين پارک وجود دارد و بسيار شبيه به دروازه معروف برلين است. موزه نظامي، موزه ماشين و آبنماها و فواره‌هاي بزرگ، ديدني‌هاي ديگري است كه در پارك پنجاه سالگي قرار دارد و گزينه‌اي ديدني براي هر گردشگر به حساب مي‌آيد.

arche-du-parc-du-centenaire-bruxelles

موزه ماشين (Auto World)

يكي از جذاب‌ترين ديدني‌هاي بروكسل، موزه‌اي است كه در آن مي‌توان انواع و اقسام خودروهاي قديمي، كلاسيك و مسابقه را مشاهده كرد. اين موزه بهشتي براي علاقه‌مندان به خودرو و ماشين-بازها است كه نمونه‌هايي از ماشين‌هاي خاطره‌انگيز و كلاسيك را در فضاي بسيار وسيع خود به نمايش گذاشته است. قدمت اين موزه ٣٠ سال است و شعار آن “فراتر از يك موزه” است.

autoworld

كاخ دادگستري

بر بالاي يكي از تپه‌هاي چندگانه بروكسل، ساختماني بسيار عظيم ساخته شده است كه براي ثبت تصوير آن در دوربين، بايد ده‌ها متر از آن فاصله گرفت. اين بنا معماري بسيار عجيب و غريبي دارد و نمي‌توان سبك مشخصي را براي معماري آن در نظر گرفت. همان‌گونه كه از نام اين ساختمان برمي‌آيد، اينجا ساختمان دادگستري بلژيك است و مركز محله‌ای است كه دورتادور آن دفاتر وكلا و دفترخانه‌ها واقع شده است. با آنكه اين يك ساختمان اداري است، اما بسياري از گردشگران بازديد از بيرونِ اين ساختمان را در برنامه خود مي‌گذارند.

3f608570fbe05e46a1b73af602bd67b0

كليساي سن‌ميشل

مهمترين كليساي شهر بروكسل كليساي سن‌ميشل است كه از آن به عنوان كليساي سنت‌گودولا نيز ياد مي‌شود. تاريخچه اين كليسا حكايت از آن دارد كه در قرن ٩ ميلادي مسافراني كه راهي بروژ بوده‌اند، در اين محل نمازخانه اي را بنا گذاشته‌اند كه كليساي اوليه در قرن ١١ ميلادي بر روي محل همان نمازخانه ساخته شده است. اما كليساي فعلي مربوط به اوايل قرن ١٦ ميلادي است. معماري اين كليسا به سبك گوتيك است و در آن همانند كليساي نتردام پاريس از پنجره‌هاي رُز با شيشه‌هاي رنگي استفاده شده است.

st-michael-and-gudula-cathedral_st-michael-and-gudula-cathedral-view_3827

ساختمان بورس

ساختمان زيبا و قديمي تبادل سهام بروكسل (Brussels Stock Exchange) در سال ١٨٠١ به دستور ناپلئون ساخته شده است كه در بروكسل به ساختمان بورس شناخته مي‌شود. اين ساختمان كه بسيار به ساختمان قديمي بورس پاريس شبيه است، از سال ٢٠٠٠ با بورس پاريس، ليسبون و آمستردام ادغام شده است و تبديل به نخستين مركز تجارت بين المللي اروپايي با نام Euronext Brussels شده است. از بيرون كه به ساختمان آن نگاه مي‌كنيد، هرگز تصور نمي‌كنيد كه اين يك مركز تجارت است. مقابل اين ساختمان يكي از نقاط تجمع اعتراضات اجتماعي در بروكسل است.

bourse

پی‌نوشت:

– برای دنبال کردن مطالب جدید، می توانید به کانال تلگرام من MrTripic و برای دنبال کردن عکس های من در سفر می توانید به حساب کاربری من در اینستاگرام MrTripic بپیوندید.

– بسیاری از دوستان از طرق مختلف درخواست‌هایی را از من جهت کمک و مشاوره برنامه‌ریزی سفر، رزرو هتل، خرید بلیط، گرفتن ویزا و یا راهنمایی در طول سفر مطرح کرده‌اند و خواسته‌اند تا در این امور به آنها کمک کنم. به پیشنهاد این دوستان بخشی را در وبلاگ در نظر گرفتم که از طریق آن تجاربم را در قالب مشاوره در اختیار مسافرانی قرار خواهم داد که نیاز به این اطلاعات دارند. برای این منظور لطفا در صورت تمایل به صفحه مربوطه یعنی «مشاوره سفر» بروید.

بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات