• Menu

سفر کاشان چند منظوره

Multipurpose trip to Kashan

وقتی چند هفته قبل به همراه مسیح شریف و با هدف بازدید از گلستانه‌ی سهراب، برنامه‌ای برای سفر به کاشان و مشهد اردهال تنظیم کردیم، فکر نمی‌کردم چه اتفاقات جالبی ممکن است در این سفر رقم بخورد. ما با یک یا نهایتا دو هدف به کاشان رفته بودیم، اما نتیجه کار انصافا فراتر از پیش‌بینی من بود.

اول، نرم و آهسته به سراغ سهراب رفتیم و مشهد اردهال را دیدیم. بعد به گلستانه رفتیم که دشت‌های فراخ و کوه‌های بلندش همچنان برقرار بود، اما خبری از بوی علف نبود! بعد به روستای چنار رفتیم و سراغ چنار و باغ و رود و تنور و طویله و اتاقی را گرفتیم که در “اتاق آبی” شرحش را خوانده بودیم.

بعد از سهراب و مکان‌های وابسته به او، به پیشنهاد آرش نورآقایی به برزُک رفتیم و کمی در خانه تاریخی دوره صفوی استراحت کردیم و ناهار خوردیم. کمی بعد از غروب، به دعوت فرزین شواخ به “بوتیک هتل سرای عامری‌ها” رفتیم و دو سه ساعتی را در آنجا بود‌یم و گشتیم. شب هم رفتیم “خانه دوست” که یکی از اقامت‌گاه‌های اکبر رضوانیان است و تا پاسی از شب گپ زدیم.

صبح قصدمان این بود که بعد از صبحانه به سمت تهران حرکت کنیم. اما خبر افتتاح “موزه عروسک” و اصرار آرش برای بازدید از آن، باعث شد تا چند ساعتی را در این موزه گذراندیم و یکی از استانداردترین موزه‌های ایران را دیدیم و انصافا لذت بردیم.

Very End

چه دوستانی که در طول سفر با هم بودیم و چه دوستانی که در کاشان هستند و در این سفر با آنها دیدار کردیم و چه دوستان مسافری که هم‌زمان با ما در کاشان بودند و ملاقاتی با آنها داشتیم، همگی باعث شدند تا سفری به یاد ماندنی به کاشان برای همگی ما رقم بخورد.

برای سهراب

آن گونه که شرح دادم، بخش اول سفر ما به سهراب ارتباط داشت و برای سهراب بود. سهرابی که همچون دوران زنده بودنش، همچنان غریب است. اگر شک دارید کافی است با افراد محلی که اطراف امامزاده سلطانعلی هستند، هم‌صحبت شوید.

Sohrab (1)سنگ قبر جدید سهراب که ترجمه‌ای بسیار نامناسب از شعر سهراب را به انگلیسی و عربی بر روی آن حک کرده‌اند. بدون آنکه نام سهراب را به انگلیسی یا عربی بر روی سنگ نوشته باشند!

Sohrab (2)درخت چنار معروفی که از سهراب درباره‌اش خوانده بودیم

.Sohrab (3)دیوار و درب خانه‌ای که سهراب در آن زندگی می‌کرده

.Sohrab (4)خانه‌ای سهراب در آن زندگی می‌کرده است

بوتیک هتل سرای عامری‌ها

فرزین شواخ مدیر بوتیک هتل سرای عامری‌ها وقتی از سفر این گروه از “دوستان گردشگری” به کاشان مطلع شد، با لطف تمام زحمت بازگشت به کاشان را به جان خرید، آن هم در شرایطی که تنها چند ساعت قبل به تهران رفته بود. بعد از نشست دو ساعته‌ای که در محل هتل داشتیم، گشتی در هتل زدیم و کمی تمرین عکاسی کردیم.

Aameriha (2)سرای عامری‌ها

.Aameriha (1)سرای عامری‌ها

.Aameriha (6)سرای عامری‌ها

.Aameriha (5)سرای عامری‌ها

.Aameriha (4)سرای عامری‌ها

.Aameriha (7)سرای عامری‌ها

.Aameriha (3)سرای عامری‌ها

نمایشگاه عکس گروه چیلیک

در ساعاتی که در سرای عامری‌ها بودیم، متوجه شدیم که نمایشگاه عکسی از آثار گروه چیلیک دایر بود. انصافا عکس‌های بسیار خوبی در این نمایشگاه بود که من از چند تا از عکس‌ها، عکس گرفتم.

Exhibition (6)نمایشگاه عکس گروه چیلیک در سرای عامری‌ها

.Exhibition (5)انار را می‌شد در بخش‌های مختلف هتل عامری‌ها دید

.Exhibition (1)یکی از عکس‌ها

.Exhibition (2)یکی از عکس‌ها

.Exhibition (3)یکی از عکس‌ها

.Exhibition (4)یکی از عکس‌ها

موزه اسباب بازی و عروسک‌های خیمه شب بازی

به نظرم یکی از بهترین اتفاقات این سفر، بازدید از موزه‌ای بود که تا به حال شبیه به آن را در ایران ندیده بودم. امیر سهرابی ‌که یک تئاتری است، با ذوق و ذکاوت فراوان، موزه‌ای را راه اندازی کرده که انصافا ارزش دیدن دارد. اول قصدم این بود توضیح کاملی را از این موزه و داستان‌هایی که در آن اتفاق می‌افتد را بیان کنم. اما به این نتیجه رسیدم که به جای آن پیشنهاد دهم که هرچه زودتر از این موزه بازدید کنید. آنقدر جذابیت در این موزه هست که بهانه‌ای برای سفر به کاشان باشد.

Museum (9)موزه اسباب بازی و عروسک خیمه شب بازی

.Museum (16)فروشگاه موزه اسباب بازی و عروسک خیمه شب بازی

.Museum (18)فروشگاه موزه اسباب بازی و عروسک خیمه شب بازی

دوستان گردشگری

بدون شک یکی از ویژگی‌های خوب این سفر، فرصت کنار هم بودن “دوستان گردشگری” بود. جمع دوستانه‌ای که دغدغه‌های مشترک زیادی دارند.

Friends (1)مسیح شریف در گلستانه!

.Friends (2)علیرضا عالم نژاد؛ از کافه طهران تا کاشان!

.Friends (3)بهزاد کزازی؛ هنرمندی که حضورش در جمع ما غنیمتی بزرگ بود

.Friends (4)و آرش نورآقایی در مرز سایه و آفتاب! (این عکس را مسیح شریف گرفت)

.Friends (5)این عکس را هم آرش نورآقایی گرفت

از دریچه ویزور

یکی از کافه‌هایی که این روزها در تهران زیاد به آن سر می‌زنم، “کافه ویزور” در کوچه چهارم یوسف آباد است. وقتی خواستم برای این عکس‌ها عنوان انتخاب کنم، یاد نام ویزور افتادم!