• Menu
  • Menu

اصفهان جهانی؛ 15 فیلم بین المللی اصفهان

اصفهان را به نصف جهان می‌شناسیم؛ اما حالا وقت آن رسیده تا اصفهان جهانی را معرفی کنیم.

اصفهان جهانی

اصفهان جهانی عنوانی است که برای 15 فیلم ساخته شده از اصفهان گذاشته‌ام. 15 فیلم که به 11 زبان مختلف نگارش شد و هر یک را برای مخاطبی خاص و با هدفی خاص ساختیم.

5 فیلم از مجموعه اصفهان جهانی به زبان فارسی و برای معرفی شباهت‌های اصفهان با 5 شهر از شهرهای خواهرخوانده خود شامل بارسلونا، فلورانس، سن پترزبورگ، هاوانا و فرایبورگ ساخته شده است. در هر یک از این فیلم‌ها، شباهت‌های ظاهری بین اصفهان و هر یک از این شهرها و همچنین شباهت‌های فرهنگی، هنری، مذهبی، معماری و آداب و رسوم نیز مقایسه شده است.

10 فیلم دیگر از مجموعه اصفهان جهانی روایتی چشم‌نواز از اصفهان به نام اصفهان، مروارید پارس است که به 10 زبان مختلف ساخته شده است. هر کدام از این 10 فیلم، با استفاده از عناصر مهم فرهنگی موجود در آن زبان و کشور، تلاش کرده تا اصفهان را به شکلی قابل درک برای مردمان کشورهای هدف روایت کند. یعنی وقتی که یک چینی فیلم زبان چینی را می‌بیند، تلاش شده تا در فیلم، از آثار معروف چین استفاده شود و با آثار اصفهان مقایسه شود تا مخاطب درک بهتری از آثار معروف شهر اصفهان و سوابق تاریخی آنها به دست آورد. همین کار برای فیلم زبان آلمانی یا زبان روسی یا زبان‌های دیگر هم افتاده و از عناصر فرهنگی هر ملیت برای درک بهتر آنها از اصفهان استفاده شده است.

فیلم‌های اصفهان مروارید پارس به زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی، کاتالان، روسی، چینی، ارمنی و مالای تهیه شده است. هدف از انتخاب این زبان‌ها، وجود یک شهر خواهرخوانده با اصفهان در هر کدام از کشورهایی است که به این زبان‌ها صحبت می‌کنند.

اصفهان (به ترتیب پیمان خواهرخواندگی) با شهرهای شیان در چین، کوالالامپور در مالزی، فلورانس در ایتالیا، یاش در رومانی، بارسلونا در اسپانیا، ایروان در ارمنستان، کویت در کویت، فرایبورگ در آلمان، هاوانا در کوبا، لاهور در پاکستان، سن پترزبورگ در روسیه، داکار در سنگال، بعلبک در لبنان، پورتو در پرتغال و سمرقند در ازبکستان خواهرخوانده است.

تماشای فیلم‌های اصفهان جهانی

اگر مایل به تماشای هر یک از فیلم‌های مجموعه اصفهان جهانی هستید، کافی است تا بر روی لینک مورد نظر کلیک کنید.

مد نظر داشته باشید که فیلم‌ها در یوتیوب بارگزاری شده و لازم است تا در ایران از فیلترشکن استفاده کنید.

فیلم‌های بین‌المللی

 

 

 

 

 

 

  • فیلم اصفهان، مروارید پارس به زبان روسی
  • عنوان اصلی: Исфахан – жемчужина Персии
  • (لینک فیلم در یوتیوب)

 

 

  • فیلم اصفهان، مروارید پارس به زبان ارمنی
  • عنوان اصلی: Սպահանը, որպէս Իրանի աչքի ընկնող Մարգարիտ
  • (لینک فیلم در یوتیوب)

 

فیلم‌های خواهرخوانده‌ها

 

 

 

 

عوامل فیلم

برای ساخت این فیلم‌ها افراد زیادی نقش ایفا کردند. نقش‌هایی کوچک و بزرگ که در طول پنج ماه فعالیت جدی، منجر به خلق این 15 فیلم شد. عوامل اصلی ساخت این فیلم‌ها عبارتند از:

نویسنده و کارگردان: مجید عرفانیان
مشاور و مدیر هماهنگی: نفیسه حاجاتی
تدوینگر: پیمان شافع
مدیر تولید: علیرضا مساح
صدا: عرفان آیتی
تهیه کننده: مرتضی رشیدی
اما علاوه بر افراد فوق، اشخاص و مجموعه‌های مختلفی یاری رسان بودند:
مسئولان اداره کل میراث فرهنگی اصفهان به خصوص فریبا خطابخش (مدیر پایگاه میراث جهانی نقش جهان)، عاصفه بدر (مدیر پایگاه میراث جهانی چهلستون)، عبدالرضا کارگر (مدیر پایگاه میراث مسجد جامع عتیق اصفهان)، ورگینه میرزاخانیان (شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان)، مسعود نیک آئین (مدیر کل تشریفات و امور بین الملل استانداری اصفهان)، رفیع رضوی (مدیر موزه گالری سردر قیصریه)، سیاوش گلشیری (مدیر تولیدات رسانه‌ای شهرداری اصفهان)، انجمن کلیمیان و انجمن زرتشتیان اصفهان و همچنین اداره ارشاد اسلامی استان اصفهان، مجتبی شاه‌مرادی، مهدی تمیزی، میرسعید هادیان و بسیاری از دوستان و عزیزان و مجموعه‌هایی که در تولید این فیلم‌ها همکاری کردند.

بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *