• Menu
  • Menu

دوباره بارسلونا؛ کاسا میلا

این سومین باری بود که به اسپانیا سفر کردم و دومین باری که به شهر مورد علاقه‌ام (شهر خودم!) بارسلونا رفتم. البته حضور بسیار کوتاهی در این شهر داشتم که حدود 24 ساعت بود. اما حضور مفصل دفعه قبل در این شهر، باعث شده بود تا بتونم خیلی فوری به جاهای مهم شهر یه سری بزنم و یه تجدید خاطره‌ای کنم.

کاسا میلا (Casa Milà)

درست 100 سال از اتمام و بهره‌برداری از این شاهکار آنتونی گائودی میگذره و من در صدمین سال، برای دومین بار این ساختمان متفاوت رو دیدم. متاسفانه نه با کلمات، که حتی با عکس هم نمیشه این بنای عجیب رو توصیف کرد.

این ساختمان(که ما اون رو به نام لاپدرِرا هم میشناسیم) از سال 1905 تا 1910 ساخته شد و در سال 1912 از آن رونمایی شد. طراحی عجیب و استراکچر فولادی و پوشش دیوارهای این بنا به عنوان یک نوآوری محض محسوب می‌شه که بعدها بسیاری از معماران بزرگ از این بنا الهام گرفتند و آثار مشابهی رو ساختند.

المانهای بر روی بام کاسا میلا به همراه راهروی پیچ در پیچ و تو در توی طبقه آخر ساختمان و همچنین طراحی خلاقانه تک تک عناصر ساختمان از پله‌ها تا اتاق‌ها، درب‌ها، نرده‌ها، تزیینات، دکوراسیون، نقشه طبقات، نورگیرها، پارکینگ خودرو زیرزمینی، آسانسور مالکین، فرم ساختمان و… همه و همه موجب شده تا هر بازدید کننده‌ای رو ساعت‌ها جذب کند و بارها و بارها اشتیاق دوباره دیدن آن رو در ذهن ایجاد کند.

 نمای اصلی

پلان ساختمان

یکی ازنورگیرهای ساختمان

دودکش‌های معروف بر روی بام

دودکش‌ها و پلکان

دودکش‌ها

دودکش‌ها و پلکان

دودکش‌ها و پلکان

یکی از نورگیرها از بالا

بخشی از بام بنا

بخشی از طبقه آخر، زیر بام

طبقه آخر، زیر بام

ماکت طبقه زیر بام

اسکلت موجودی که ایده ساخت این طبقه از آن گرفته شده

طبقه زیر بام

یکی از طبقات ساختمان و یکی از خانه‌ها

یکی از اتاق‌های خواب

آشپزخانه

اتاق وسایل

اتاق کار

راهروی اصلی خانه

سرویس بهداشتی

ورودی یکی از خانه‌ها

یکی دیگر از نورگیرهای ساختمان

یکی از نورگیرها

بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات