• Menu
  • Menu

در سرزمین آنگلو ساکسون ها

بعد از بیست ساعت سفر زمینی و ریلی و هوایی و تحمل انتظار طولانی بین پرواز و تاخیر دو ساعته و… در سرمایی باور نکردنی رسیدم به مقصد بعدی که شهری در جنوب انگلیس بود. شهر “ساوتهمپتون” در جنوب غربی لندن جایی بود که قصد داشتم سه شب اونجا بمونم. دوست بسیار خوبم مهرداد حوالی ساعت یک و نیم شب در سرمایی که واقعا سالها بود تجربه نکرده بودم، اومد ایستگاه قطار Southampton Airport و من رو از سرمای عجیب و غریبی که با برف پراکنده همراه بود، نجات داد. به خونه دوست داشتنی شون که رسیدیم، نشستیم به گپ زدن و از ایران گفتن و خلاصه تا به خودمون اومدیم دیدیم ساعت 4 صبح هم گذشته! یک اتاق اختصاصی با تخت و رواندازی بسیار گرم آماده بود تا من رو به عنوان اولین میهمان خونه جدید مهرداد ثبت کنه. کمتر از یک ماهه که مهرداد و مادر دوست داشتنی اش به این خونه منتقل شدن. قبل از خواب یه برنامه کلی برای دو سه روز آینده ریختیم که بدونیم کجاها رو ببینیم و از کجاها بازدید کنیم.

خونه انگلیسی و ماشین مهرداد

.

نمای پشتی خونه، پنجره سمت راست اتاق من بود

.

فضایی برای روزهای آفتابی در خانه مهرداد

.

منظره آشپزخانه خونه مهرداد

.

و میزبان پر مهر من؛ مهرداد

.

وینچستر

صبح بعد از خوردن یک صبحانه بسیار عالی شامل سرشیر درجه یک انگلیسی و عسل نیوزلندی و نان تست برشته شده و گرفتن یک دوش دلچسب، با مگان مهرداد راه افتادیم برای بازدید از شهری که زمانی پایتخت آنگلوها در صدها سال پیش بوده. من اطلاعات چندانی از گذشته انگلیسی ها نداشتم. اما این سفر و بازدید دو سه شهر جنوبی انگلستان باعث شد تا هم بیشتر این کشور رو بشناسم و هم برای دونستن بیشتر درباره اون علاقه مند بشم. اولین کاری که کردم این بود که یه سری به ویکی پدیا بزنم. اونجا با این اطلاعات مواجه شدم:

“نام آنگلوساکسون‌ها (Anglo-Saxons) معمولاً برای اشاره به قبایلی از ژرمن ها به‌کار می‌رود که از اوایل سده پنجم میلادی در جنوب و خاور بریتانیای بزرگ زندگی میکردند. آن‌ها ملت انگلیس را تشکیل دادند و دورهٔ آن‌ها تا زمان تصرف منطقه به‌دست نورمن‌ها یعنی سال 1066 ادامه یافت. آنگلوساکسون‌ها از سه قبیله آنگل، ساکسون و گوت تشکیل شده‌ بودند.”

اما جستجوی من درباره پیدا کردن اطلاعات درباره شهر وینچستر نتیجه ای نداشت و هیچ منبع فارسی پیدا نکردم. به ناچار رفتم سراغ منابع انگلیسی. دیدم که توضیح داده شده که این شهر که زمانی پایتخت انگلیس بوده، به عنوان مرکز منطقه همپشایر (Hampshire) محسوب میشه و گویا از توسعه شهر رومی Venta Belgarum ایجاد شده. موقعیت مکانی و دسترسی مناسب به سایر شهرها و همچنین جاذبه های معماری و تاریخی این شهر، باعث شده تا وینچستر یکی از گران ترین شهرهای انگلیس باشه؛ جایی که به مردم ساکن اون وینتونین (Wintonian) اطلاق میشه.

استقرار در این منطقه به دوران ماقبل تاریخ نسبت داده میشه. بعد از آزادسازی شهر از دست رومی ها در قرن چهارم میلادی توسط ژرمن ها، این شهر به مهمترین شهر سرزمین تبدیل میشه و اتفاقات مهمی در اون به وقوع میپیونده. در طول حکومت پادشاهی”Wessex” یا ساکسن غربی که از قرن ششم تا قرن دهم (آغاز حکومت دولت متحد انگلیسی) مستقر بوده، این شهر به عنوان پایتخت محسوب میشده. طرح گذرگاه های شهر توسط آلفرد بزرگ به صورت یک پلان به روز همراه با تقاطع های خیابانی انجام شده است که آثار آن هنوز قابل رویت است.

خانه هایی چند صد ساله در خیابان اصلی وینچستر

.

المانی تاریخی در همان خیابان

.

همان المان از پایین

.

خیابان اصلی

مثل هر شهر تاریخی دیگر، وینچستر نیز خیابانی معروف و تاریخی با بناهایی از صدها سال قبل دارد که نام این خیابان High Street هست و تردد ماشین در اون ممنوع بود و تعداد زیادی از ساکنان شهر و توریست ها در این خیابون در حال تردد بودن. حضور برندهای معروف و نام های آشنا، حکایت از اهمیت این خیابون داره. دو اثر معروف در دو سر این خیابون وجود داره. یک طرفش یک مجسمه معروف صلیب به دست هست که از نمادهای وینچستر به حساب میاد و طرف دیگرش هم دروازه ای سنگی و تاریخی از صدها سال پیش به جا مونده که بسیار زیبا و دیدنی است.

مجسمه معروف وینچستر در ابتدای High Street

.

دروازه منسوب به رومیان در انتهای خیابان High Street

.

نمای خیابان High Street از میان دروازه تاریخی

.

نمایی از خیابان معروف High Street

.

نمایی از خانه های زیبای وینچستر

.

کلیسای جامع وینچستر

مهمترین بنای شهر، کلیسای یزرگ وینچستر هست که یکی از بزرگترین کلیساهای اروپا است و طول شبستان کلیسا و همچنین طول کل کلیسا به عنوان بلندترین طول در میان تمام کلیساهای گوتیک اروپا محسوب میشه. این کلیسا در اصل در سال 1079 ساخته شده است و ویژگیهای معماری زیبای قرون 11 تا 16 رو میشه در اون دید. این کلیسا محل دفن تعدادی از اسقف های وینچستر، پادشاهان آنگلوساکسون و بعد از آن و همچنین محل دفن نویسنده معروف جین آوستین هست. در سبزه های کنار کلیسا، آثار وجود کلیسای قدیمی تر وینچستر که در 648 ساخته شده بوده، نمایانده شده است که مربوز به دوران پادشاهی آنگلو ساکسون ها است.

کلیسای جامع وینچستر

.

ورودی کلیسای وینچستر

.

بخشی از طول کلیسا (همه طول کلیسا در یک کادر جا نشد!)

.

محل کلیسای قدیم

.

نمای عمومی داخل سالن اصلی کلیسا

.

شیشه بالای درب ورودی

(که از تکه شیشه های پنجره های قدیمی و تخریب شده کلیسا ساخته شده)

.

یکی از آثار بجا مانده از قرن 12 میلادی

.

تمرین عکاسی در پای دیوارهای چند صد ساله

.

یک نقاشی تاریخی بر روی یکی ار دیوارهای کلیسا

.

کفپوش های بخشی از کلیسا

.

بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات