• Menu
  • Menu

بهترین جاذبه های گردشگری دنیا

25 جاذبه برتر گردشگری دنیا از نگاه گردشگران

مرور کتابها، مجلات، روزنامه ها، سایت ها و رسانه های مختلف گردشگری، ما را با انبوهی از جاذبه های معروف و مطرح گردشگری در سرتاسر جهان مواجه می کند که هر کدام از این رسانه ها تلاش دارند تا لیستی از بهترین جاذبه های گردشگری دنیا را به مخاطبان خود معرفی کنند. تعدد عناوین کتابها و مقالات و مطالب منتشر شده با محوریت این موضوع به حدی است که کمتر می توان به صورت قطعی به هر یک از آنها به تنهایی اعتماد کرد. چرا که در هر یک از آنها، جاذبه های گردشگری پیشنهادی بر اساس سلیقه یک شخص یا یک تیم (در اندازه محدود) انتخاب شده است. شاید بتوان کاملترین این لیست ها را – فارغ از توجه به معتبر بودن یا نبودن آن – در کتاب «هزار مکانی که باید قبل از مرگ دید» یافت. اما تورق این کتاب و مقایسه آن با تجارب شخصی سفر، حکایت از آن دارد که کمتر می توان به منابعی اینچنینی اتکا کرد.

TripAdvisor و 25 جاذبه برتر گردشگری

اما انتشار یک لیست 25 موردی از سوی مجموعه معتبر Trip Advisor اتفاقی است که نمی توان به سادگی از کنار آن گدشت. تریپ ادوایزر به عنوان یکی از مرجع های اصلی گردشگری دنیا، میلیونها کاربر جهانی دارد که همه چیز در آن بر اساس نظر همین میلیونها کاربر تعیین می شود. لیست بهترین جاذبه های گردشگری دنیا که به مناسبت ثبت یکصد میلیون نظر کاربران در سایت تریپ ادوایز توسط این مرجع ارائه شده است، این ویژگی را دارد که بر اساس تجربه و امتیازدهی میلیونها گردشگر از ملیت ها، فرهنگ ها و مذاهب مختلف تعیین شده است و می توان با اطمینان بیشتری نسبت به سایر لیست های منتشر شده مشابه به آن نگاه کرد. لیست منتشر شده بر اساس امتیازدهی کاربران این سایت به همه جاذبه های گردشگری دنیا تعیین شده است و هیچ سلیقه شخصی یا حتی تیمی (در اندازه محدود) در آن نقش نداشته است.

وجود برخی از جاذبه ها در این لیست به سادگی قابل پیش بینی بود و انتظار حضور آنها در این لیست کاملا وجود داشت. اما وجود برخی از سایتها و جاذبه ها که حتی هیچ منبع ترجمه شده فارسی درباره آنها وجود ندارد، حکایتی عجیب است که معلوم نیست باید به سلیقه کاربران تریپ ادوابزر برای امتیاز دهی به این جاذبه ها تردید کرد یا باید پذیرفت که شناخت ما از جاذبه هایی به این مهمی، کم است؟

برای نوشتن این مطلب و توضیح هر یک از این بناها و سایت ها، از منابع فارسی و انگلیسی مختلفی استفاده کرده ام تا برای هر یک از جاذبه های این لیست، حداقل چند سطر اطلاعات ارائه کنم. پیدا کردن اطلاعات فارسی برای برخی از این جاذبه ها بسیار کار ساده ای بود، اما نوشتن درباره برخی از آنها که نه تنها هیچ منبع فارسی درباره آنها وجود نداشت، بلکه من خود نیز به عنوان یک گردشگر هرگز درباره آنها چیزی نشنیده بودم، کار دشواری بود. تلاش کردم که برگردان صحیح فارسی نام همه این 25 سایت را پیدا کنم، چون بدون تردید دانستن نام فارسی هر کدام برای کسب اطلاعات بیشتر مفید خواهد بود.

تنها جایی که در این لیست نامی از ایران به چشم می خورد، مربوط به بنای زیبا و عظیم تاج محل در هند است که معماران ایرانی آن تنها نمایندگان ایرانی در این لیست 25 موردی هستند.

 .

1- ماچو پیچو

Machu Picchu

(واقع در شهر Machu Picchu، کشور Peru)

01 machu-picchu

ماچو پیچو به معنی قلهٔ قدیمی، یک محوطه باستانی به جا مانده از آثار دورهٔ اینکاها می‌باشد که در ارتفاع ۲۴۳۰ متری از سطح دریا در دامنهٔ کوهی در بالای درهٔ اوروباما در کشور پرو و در ۷۰ کیلومتری شمال کوسکو قرار گرفته‌است. ماچو پیچو احتمالأ شناخته شده‌ترین نماد امپراتوری اینکاها می‌باشد و اغلب اوقات از آن به‌عنوان «شهر گمشدهٔ اینکاها» یاد می‌شود.

این شهر در حدود سال ۱۴۵۰ میلادی ساخته‌ شده و صدها سال پیش در زمان فتح اینکاها توسط اسپانیایی‌ها متروک شده‌ است و برای قرن‌ها فراموش شده‌ بود و به جز عده‌ای از مردم محلی کسی از آن نامی به خاطر نداشت. این اثر در سال ۱۹۱۱ میلادی توسط هیرام بینگهام، تاریخ‌شناس آمریکایی به جهانیان معرفی‌شد. پس از آن، ماچو پیچو به یکی از مناطق جذب توریست تبدیل شد و در سال ۱۹۸۱ میلادی در فهرست آثار کشور پرو و در سال ۱۹۸۳ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. این اثر هم اکنون به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید دنیا شناخته می‌شود.

 .

2- آنگکور وات (شهر معابد)

Angkor Wat

(واقع در شهر Siem Reap، کشور Cambodia)

02 angkor-wat

انگکور وات نام مجموعه‌ای از معابد است که در اوایل سدهٔ دوازدهم برای شاه سوریاوارمان دوم در انگکور واقع در کامبوج ساخته شد تا پرستشگاه حکومتی و پایتخت او باشد. این معبد که در ابتدا معبدی هندو بود و به ویشنو خدای هندیان تقدیم شده بود، پس از ورود آیین بودا به معبدی بودایی بدل شد. انگکوروات که تا به‌ امروز به‌ خوبی حفظ شده است، هنوز هم تنها پرستشگاهی است که از زمان ساختش تا کنون به عنوان یک مرکز مذهبی استفاده می‌شود.

این معبد بزرگترین بنای مذهبی در جهان است و معماری اصیل خمری را می‌توان در آن مشاهده نمود. انگکور وات که اصلی‌ترین جاذبهٔ گردشگری کامبوج است، نشان ملی آن کشور نیز به‌شمار می‌آید و طرح آن بر روی پرچم کامبوج نیز نقش بسته است.

«انگکور وات» ترکیبی امروزی به معنای «پرستشگاه شهر» است. «انگکور» شکل بومی کلمهٔ نوکور است که از واژهٔ سانسکریت ناگارا (नगर) به‌معنای پایتخت یا شهر گرفته شده و «وات» نیز واژهٔ خمری برای معبد است. پیشتر این معبد به Preah Pisnulok شناخته می‌شد که لقب پس از مرگ بنیان‌گذارش شاه سوریاوارمان دوم بود.

 .

3- تاج محل

Taj Mahal

(واقع در شهر Agra، کشور India)

03 agra

تاج‌محل از پرآوازه‌ترین بناهای جهان و آرامگاهی زیبا و باشکوه است که در نزدیکی شهر آگرا در ۲۰۰ کیلومتری جنوب دهلی نو پایتخت هند واقع شده‌است و یکی از عجایب هفتگانه جدید دنیا به‌شمار می‌رود.

این بنا به دستور شاه جهان، پنجمین امپراتور گورکانی هند به منظور یادبود همسر ایرانی‌تبارش به نام ارجمند بانو بیگم مشهور به ممتاز محل بنا شده‌است که در سال ۱۶۳۱میلادی در سفری جنگی به‌هنگام وضع حمل فوت کرد. خود شاه‌جهان نیز بعدتر در همان‌جا به خاک سپرده شد.

همانطور که مشخص است، نام این بنا ایرانی است. این ساختمان بر پایه مخلوطی از معماری ایرانی، هندی و اسلامی بنا شده‌است و در ساخت آن ۲۰،۰۰۰ هنرمند و معمار از نقاط مختلف آسیا به‌خصوص ایران، شبه قاره هند، آسیای میانه و آناتولی شرکت داشته‌اند. آغاز ساخت تاج‌محل سال ۱۶۳۲میلادی (۱۰۴۲ شمسی) بوده و در سال ۱۶۴۷میلادی (۱۰۵۷ شمسی) تکمیل شده‌است. احمد لاهوری و برادرش استاد حمید لاهوری (سده یازدهم هجری) سرمعماران ایرانی سازنده تاج محل در هندوستان بوده‌اند. در برخی متون نیز از عیسی خان شیرازی و امانت خان شیرازی طغرانویس، که هر دو ایرانی بوده‌اند نام برده شده‌است، که گویا خوشنویسی کتیبه‌های در و دیوارهای تاج‌محل به امانت خان واگذار شده‌ بوده‌ است.

 .

4- سایت جهانی پترا

Petra World Heritage Site

(واقع در شهر Petra – Wadi Musa، کشور Jordan)

04 Petra

پترا شهری تاریخی در کشور پادشاهی اردن است که پایتخت حکومت باستانی نَبَطی‌ها بود. نبطیان از عرب‌های شمال جزیره به شمار می‌آمده‌اند و شاید نزدیکترین دولت‌های کهن به عرب حجاز نیز بوده‌اند. این شهر باستانی در ۲۶۲ کیلومتری جنوب شهر عمّان پایتخت اردن ودر غرب راه اصلی بین این شهر و بندر عقبه واقع شده‌است. پترا شهری است کامل که همهٔ آن در کوه و در تخته سنگهایی به رنگ گُل سرخ یا رنگ صورتی تراشیده شده‌است و از این رو نام این شهر زیبا پترا نهاده شده‌ است. کلمه پترا به زبان یونانی به معنی صخره است و این شهر باستانی تماماً در سنگ (صخره) کنده شده‌است. همچنین این شهر زیبا به‌خاطر گل سرخ گون بودنش به‌نام المدینةالوردیة نیز نامیده شده‌است.

شهر تاریخی پترا در سال ۲۰۰۷ به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید دنیا شناخته شد.

 .

5- معبد بایون

Bayon Temple

(واقع در شهر Siem Reap، کشور Cambodia)

05 the-bayon

بایون یادگاری از خِمرها، آخرین معبدی است که در زمان انگکورها در کامبوج ساخته شد. این معبد تنها معبدی بود که به بودائیان اختصاص داده شده بود و به عنوان زیارتگاه اختصاصی بودایی های ماهایانا استفاده میشد؛ هرچند که خدایان کوچک و محلی زیادی نیز به نمایندگی از شهرها و مناطق اطراف، این معبد را احاطه کرده بود.

وجود چهره های غول پیکر بر روی برج های معابد، علاوه بر آنکه این جاذبه را خاص و منحصربفرد کرده است، باعث شده است که محققان زیادی نیز درصدد کشف آن برآیند که این مجسمه های غول پیکر به کدامین پادشاه یا پادشاهان خِمر تعلق دارد.

 .

6- مسجد قُرطبه (کوردوبا)

Great Cathedral and Mosque

(واقع در شهر Cordoba، کشور Spain)

06 Great Cathedral

مسجد جامع قرطبه یا مثکیه، در شهر قرطبه (کوردوبا) واقع در اندلس یا اسپانیای امروزی است. ساخت این مسجد تقریباً دو قرن و نیم به طول انجامید. نام قدیم این مسجد «جامع حضرة» بود. در زمان عبدالرحمن خلیفهٔ اموی اندلس، این مسجد ۱۱ رواق داشت. این مسجد در سال 786 میلادی توسط عبدالرحمن اول ساخته شد و بعد از تصرف مجدد شهر کوردوبا توسط اسپانیایی ها به کلیسا تبدیل شد. بنای اولیه مسجد بدون قوس های اطراف صحن بوده است. شکل نعل اسبی قوسها که از آغاز در مراحل مختلف در معماری اموی به ظهور رسیده‌بود، در اسپانیا و شمال آفریقا تا حد زیادی گسترش پیدا کرد. نقشه این مسجد به نوعی ساده شده نقشه مسجد متوکل است. با ورود به این مسجد خود را در میان انبوهی از ستونها می یابیم که فقط، مسیر جناح‌های ساختمانی، ما را به قبله هدایت می کنند.

 .

7- کلیسای رستاخیز مسیح

Church of Our Savior on Spilled Blood

(واقع در شهر St. Petersburg، کشور Russia)

07 church-of-our-savior

ترجمه نام این کلیسا در منابع و کتابهای مختلف، متفاوت است و شامل عناوینی مثل کلیسای نجات دهنده در خون، کلیسای قیامت، کلیسای نجات دهنده ما در خون ریخته و کلیسای رستاخیز مسیح است. معماری این کلیسا از فرم و آرایش کلیسای جامع سنت باسیل مسکو الهام گرفته است که در آن زمان به عنوان سمبل معماری سنتی در روسیه شناخته می شده است. در معماری و تزئینات داخلی و بیرونی این کلیسا از موزائیک های کوچک فوق العاده زیبایی استفاده شده است و هنرمندان سرشناس روسی در ساخت این اثر نقش داشته اند، هرچند که معمار این کلیسا شخصی غیر روس به نام پارلاند بوده است.

تزار الکساندر دوم به واسطه لغو قانون ارباب و رعیتی در میان مردم محبوب شده بود؛ به همین خاطر پس از ترور او توسط انقلابیون دراین محل، معماران موظف شدند تا محل ترور او را هنگام ساخت، درون کلیسا جای بدهند که این محل هم اکنون در نیمه غربی کلیسا قرار گرفته است و در سال 1907 میلادی توسط پوشش گرانبهایی پوشانده شد. در مکانی پایین تر از سطح کلیسا که با چند پله ازسطح کلیسا جدا می شود، می توان نرده ها و پل آغشته به خون تزار را مشاهده نمود. یکی از ویژگی های معماری کلیسای رستاخیز این است که در این کلیسا به جای یک وروردی اصلی، دو ورودی در دو جهت کلیسا وجود دارد. مساحت کلیسای معروف سن پترزبورگ 1642 متر مربع و ارتفاع آن 81 متر می باشد و در بین سالهای 1883 تا 1907 ساخته شده است.

.

8- کلیسای سن پیر

St. Peter’s Basilica

(واقع در Vatican City، کشور Italy)

08 st-peter-s-basilica

کلیسای سن پیر کلیسایی در مجاورت واتیکان در رم است که نزدیک به ۲۰۰ هزار متر مربع وسعت دارد و حجاری‌ها و مجسمه‌های بالای سقف آن اثر میکل آنژ هنرمند مشهور ایتالیایی است. شخص سن پیرو یکی از حواریون مسیح بوده‌است و مقبره او در وسط محوطه داخلی این کلیسا قرار دارد و سایر پاپ‌ها از جمله پاپ ژان پل دوم هم که چند سال پیش فوت کرد نیز در زیرزمین این کلیسای بزرگ و مجلل دفن شده‌اند.

نکته جالب اینکه نقشه هوایی ساختمان‌های کلیسای سن پیرو به شکل یک کلید طراحی شده که نماد کلید بهشت محسوب می‌شود و مجسمه‌های حواریون مسیح نیز به شکل نیم دایره‌ای در اطراف در ورودی این کلیسا نصب شده‌است.

بنای کلیسای سن پیرو در رم به مدت یک سدهٔ تمام در دست ساخت بود. ابتدا در دورهٔ رنسانس با طرح برامانته (۱۵۰۶)، سپس با طرح تازه میکل آنژ (۱۵۴۶) به صورت پلان متمرکز و ایستا ساخته شد. پاپ توسعه کلیسا را به کارلو مادرنو (۱۶۰۷) واگذار نمود. او سه بلوک را به صحن کلیسا افزود و نقشه را از تقارن محوری تغییر داد. سپس با ساخت یک نمای کشیده با سنتوری بر فراز ورودی که مورد انتقاد فراوان هم قرار گرفت چشم از جهان فرو بست. سرانجام تکمیل کار بر عهدهٔ جووانی برنینی (۱۶۲۳) گذارده شد و یکی از شاهکارهای معماری شهری باروک پدید آمد. وی با برپایی یک سایه بان بزرگ «خیمه مقدس» در زیر گنبد که دارای چهار ستون مارپیچ مرمرین بود تندیس چهار فرشته را بر بر فراز آنها نهاد.

.

9- دیوار تاریخی دوبروونیک

Ancient City Walls

(واقع در شهر Dubrovnik، کشور Croatia)

09 view-of-tge-city-walls

دوبرونیک که در نقطه جنوبی نوار ساحلی کرواسی واقع شده است، بخشی تاریخی را با دیوارهایی قطور در دل خود جای داده است که این دیوارها از سال 1979 میلادی به عنوان یکی از سایت های میراث جهانی میزبان گردشگران است. این بخش تاریخی از شهر با دیوارهای دفاعی سنگی بلندی احاطه شده است که این دیوارها در طول تاریخ همواره از شهروندان و ساکنین این شهر محافظت می کرده است. هسته اولیه دوبرونیک که اکنون یکی از پر ترافیک ترین شهرهای توریستی کرواسی محسوب می شود، کمی قبل تر از قرن هفتم میلادی بر روی جزیره ای سنگی بنا شده است.

دیوار اولیه دفاعی که دور شهر دوبروونیک قرار داشته است، احتمالا چوبی بوده اما دیوار فعلی که در حد فاصل قرنهای 12 تا 17 میلادی ساخته شده است، تماما سنگی است. این دیوارها در مجموع حدود 1940 متر طول داشته و در برخی از نقاط تا 25 متر ارتفاع دارد. این مجموعه بی نظیر که قدیمی ترین سیستم دفاعی اروپا در نوع خود می باشد، دارای 14 برج چهارگوش، 3 دایره و 5 سنگر است و در بخشهایی از اطراف بیرونی دیوار، خندق نیز وجود داشته است.

.

10- میدان راینک گلونی

(Main Market Square (Rynek Glowny

(واقع در شهر Krakow، کشور Poland)

10 main-market-square-rynek

میدان اصلی یا میدان «راینک گلونی» به عنوان میدان بازار بخش تاریخی شهر«کراکوف» شناخته می شود. این میدان که در حدود ۴۰ هزار متر مربع مساحت دارد یکی از بزرگترین میادین قرون وسطی در اروپا به شمار می‌رود و در قرن سیزدهم میلادی بنا شده است. اطراف این میدان را خانه‌های تاریخی، کاخ‌ها و کلیساهای مختلفی دربرگرفته، اما مهمترین بنای این میدان تالار پارچه «سوکینیس» است که در مرکز میدان واقع شده و یکی از مراکز اصلی تجارت بین‌المللی اروپا در قرون وسطی به شمار می‌رود. این تالار در سال 1555 میلادی بازسازی شده است. در یک طرف این تالار، برج سالن شهر واقع شده است و در سوی دیگر آن کلیسای قرن دهمی St. Wojciech قرار دارد.

این میدان در سال 2005 در پروژه انتخاب برترین فضاهای عمومی، به عنوان بهترین میدان در جهان انتخاب شد. راینک گلونی در طول سال میزبان جشنواره ها و برنامه های مختلفی است  که از آن میان می توان به جشنواره سالانه کراکوف، جشنواره گروه های موسیقی نظامی، جشن ارکستر بزرگ خیریه کریسمس و جشن سال نو لهستان اشاره کرد. این میدان تاریخی همچنان برای انبوه کبوتران بیشمار، دکه های فروش گل، مغازه ها و فروشگاه های هدیه، باغهای آبجو و درشکه های اسب نیز در میان میادین تاریخی اروپا زبانزد می باشد.

.

11- معبد کرنک

Temple of Karnak

(واقع در شهر Luxor، کشور Egypt)

11 tempel of karnak

مجتمع معبد کرنک شامل ترکیب گسترده‌ای از معابد کهن، کوچک، برج‌ها و ساختمان‌های دیگر مربوط به مصر باستان است. این مجموعه، یک موزه وسیع در هوای آزاد است و بزرگ ترین مکان مذهبی باستانی در جهان است. اعتقاد بر این است که این مکان، دومین مکان پر بازدید تاریخی در مصر پس از مجموعه اهرام جیزه در نزدیکی قاهره است. کرنک از چهار بخش اصلی تشکیل می شود که در حال حاضر تنها بزرگ ترین آن برای عموم و مردم باز است. کرنک بیشتر به عنوان حوزه ی آمون-رع شناخته شده، زیرا این تنها قسمتی است که بیشتر بازدید کنندگان به طور معمول می بینند. سه قسمت دیگر،حوزه ی موت،حوزه ی مونتو و معبد آمنحوتب چهارم بر همگان بسته شده‌اند. همچنین چند معبد کوچک و محراب به حوزه موت، حوزه آمون-رع و معبد اقصر یا معبد لوکسور متصل شده‌اند.

تفاوت کلیدی بین کرنک و بسیاری از معابد و مکان های دیگر مصر این است که در طول زمان توسعه یافته و مورد استفاده قرار گرفته است. ساخت معابد در دوران پادشاهی میانه مصر آغاز شد و در دوران بطلمیوسی ادامه یافت. تعدادی از فراعنه به میزانی از توانایی ساخت بناهای مختلف رسیدند که تقریبا نمی توان بناهای مشابهی را از نظر اندازه، پیچیدگی و تنوع ساختمانهای آنان در هیچ مکان دیگری یافت. بعضی از ویژگی های منحصر به فرد کرنک واقعا بی نظیر است. یکی از معروفترین مناظر کرنک، راهروی بزرگ هیپوستل در حوزه ی آمون-رع است، یک راهروی بزرگ با مساحت ۵٬۰۰۰ متر مربع و ۱۳۴ ستون عظیم در ۱۶ ردیف منظم. ۱۲۲ تا از ستون ها دارای ۱۰ متر ارتفاع اند و بقیه ی ۱۲ ستون،دارای ۲۱ متر ارتفاع و با قطری بیش از ۳ متر هستند. فرسب های سقف این ستون ها با ۷۰ تن وزن تخمین زده می شوند.

.

12-  فواره بلاژیو

Bellagio Fountains

واقع در شهر Las Vegas، ایالت Nevada کشور USA

12 bellagio-fountains

فواره بلاژیو که در کنار کازینوی بلاژیو قرار دارد یکی از جلوه های خیره کننده بلوار اصلی لاس وگاس محسوب می شود. این آبنمای عظیم که شامل نمایش نور، صدا و رقص آب است، هر نیم ساعت یک بار با آهنگ های مختلف از موسیقی کلاسیک گرفته تا پاپ و جاز، به رقص در می آید که فواصل اجرای این برنامه مابین ساعتهای 7 تا 12 شب هر 15 دقیقه یک بار است.

در اجرای این برنامه که با هدف سرگرم کردن مسافران و میهمانان حاضر در لاس وگاس اجرا می شود، می توان از بلند پروازی و رقص پیچیده آب لذت برد و مطمئن بود که این شگفت آورترین برنامه ای است که در نوع خود به اجرا درمی آید و این در حالی است که آسمان کبودرنگ لاس وگاس پس زمینه ای بی نظیر را برای این اجرای منحصربفرد فراهم می کند. هر یک از نمایش های پویای این فواره، دارای ترجمه و تفسیری یونیک و منحصربفرد است. این نمایش خیره کننده و این دستاورد بی سابقه در حالی همه روزه از ساعت 12 ظهر به اجرا در می آید که بیننده این نمایش می تواند همزمان از موسیقی هوشمندانه ای که نواخته می شود نیز لذت ببرد و خود را در عمق یک لحظه عاشقانه احساس کند!

.

13- مسجد شیخ زاید

Sheikh Zayed Grand Mosque

واقع در شهر Abu Dhabi، کشور United Arab Emirates

13 sheikh-zayed-mosque

مسجد شیخ زاید بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی سومین مسجد بزرگ جهان است و به حدی بزرگ و شکوهمند و زیباست که یکی از نقاط دیدنی امارات متحده عربی به شمار می‌آید و حتی گردشگران غیرمسلمان نیز از آن – که بعضاً یکی از عجایب هفتگانه جدید عالم توصیف شده است – بازدید می کنند. وسیع ترین صحن در میان مساجد جهان ، بزرگترین قبه در جهان ، بزرگترین فرش دستبافت جهان(بافته شده توسط ایرانی ها) ، بزرگترین لوستر جهان و برترین نورپردازی سال 2009 جهان از جمله ویژگی های خاص این مسجد است. نام این مسجد از شیخ زاید بن سلطان آل نهیان گرفته شده‌است که بنیان‌گذار و نخستین رئیس کشور امارات بوده و در همین مسجد دفن شده‌است. این مسجد به طور رسمی در ماه رمضان در سال ۲۰۰۷ میلادی گشوده شد.

این مسجد در منطقه‌ای بزرگ میان دو پل «مصفح» و «مقطع» در مدخل جزیرهٔ أبوظبی قرار دارد. مساحت صحن مسجد به صورت کلی بیش از 17 هزار متر مربع است که بزرگترین مساحت موجود در مساجد جهان اسلام را از آن خود کرده است. این صحن از انواع سنگ مرمر، کاشی های زیبا و رنگی فرش شده است. در بخش خارجی مسجد حوض های آبی تعبیه شده که تصویر مسجد در آن منعکس می شود و سنگ های اطراف آن از سنگ مرمر سفید و سبز است که با بهره گیری از هنر هندیها به صورت نخلهایی از آلومینیوم و طلا تزئین شده است. با ورود به صحن اصلی مسجد بزرگترین فرش دنیا که ساخته دست صنعت کاران ایرانی است، منتظر نمازگزاران است.

عدد گنبدهای مسجد 57 گنبد است که به حجمهای مختلف و متفاوت است و بر سر رواق‌ها خارجی و مداخل اصلی و جانبی قرار دارند، تماماً با رخام و مرمر سفید واعمال گچبری بسیار زیبایی پوشانده‌است، گنبد مسجد شیخ زاید در ابوظبی یکی از بزرگترین گنبدهای موجود در جهان شناخته شد. در این مسجد 7 لوستر بزرگ نصب شده که در آنها بیش از یک میلیون کریستال قیمتی بکار گرفته شده است.

.

14- آلکازار

Alcazar

واقع در شهر Seville، کشور Spain

14 Alcazar

آلکازار سویل که با نام «آلکازارس ری‌یلز دو سیلوا» نیز شناخته می شود، یکی از قلعه های دیدنی و تاریخی است که به سبک معماری مسلمانان شمال آفریقا ساخته شده است. این قلعه در میان محلی های سویل با نام «رویال آلکازار آو سویل» نیز شناخته می شود. آلکازار یکی از شاهکارهای معماری اندلس به شمار می رود. این قلعه نمونه بارز معماری Mudéjar در اسپانیاست و سالانه افراد بسیاری را از سراسر دنیا به شهر سویل در کشور اسپانیا می کشاند. نام «آلکازار» ریشه در زبان عربی دارد و از واژه «القصر» عربی به معنای «کاخ» گرفته شده است؛ در واقع باید آن را «اَلکزر» صدا کرد.

قدمت بنای ساختمان قلعه آلکازار به قرن 14 میلادی بر می گردد. این قلعه در طول تاریخ تحت سلطه و حکومت مسلمانان و مسیحی ها بوده است. ساختار و نمای این قلعه همچنان نمادی برای معماری مسلمان های شمال آفریقاست که در قرن های اولیه در اسپانیا حکومت می کردند. قلعه آلکازار سویل در قرن 14 میلادی به دستور پادشاه وقت، پدرو اول ساخته شده است. ورودی این قلعه مملو از درخت های پرتقال است که با گذر از آنها به سالن اصلی قصر یا قلعه می رسید. یکی از مهمترین بخشهای این قصر قسمت جنوبی آن است که بسیار ماهرانه ساخته شده است.

.

15- پارک ملی نظامی گتیزبورگ

Gettysburg National Military Park

واقع در شهر Gettysburg، ایالت Pennsylvania آمریکا

15 gettysburg-national-military

ژوئیه ۱۸۶۳ دره گتیزبورگ شاهد عظیم‌ترین نبرد قاره آمریکا بود. مردان ژنرال “رابرت ای لی” که قصد فتح واشنگتن را داشتند، از دو رشته کوه عبور کردند، اما ده‌ها هزار سرباز شمالی با نصب صدها توپ مانع ورود جنوبی‌ها شدند. ۴۸ ساعت نبرد بی امان سبب مرگ هزاران سرباز در پای کوه‌ها شد اما در ابتدای روز سوم، جنگ برنده‌ای نداشت. در نهایت جنوبی‌ها به دلیل حجم شدید آتش شمالی‌ها و ناکارآمدی اسب در جنگ کوهستانی مجبور به عقب نشینی شدند. سپاه لی مجبور شد شبانه به سمت ویرجینیا عقب نشینی کند.

پارک ملی گیزبورگ که یک پارک نظامی محسوب می شود، جایی است که بازدید از آن نیاز به زمانی مفصل (بین حداقل 4 ساعت تا چند روز) دارد. آنچه که بنیاد گتیزبورگ و پارک ملی نظامی آن به عنوان یک ماموریت مد نظر دارد، فراهم ساختن یک “تجربه کیفی” برای بازدید کنندگان در هنگام بازدید از پارک میدان جنگ و بخشهایی نظیر موزه ها و مرکز بازدید کنندگان و نیز قدم زدن در قبرستان ملی سربازان جنگ گتیزبورگ است که رییس جمهور مشهور آمریکا ابراهام لینکلن در آن سخنرانی معروف خود را انجام داد. جدا از بازدیدی که می توان از این پارک انجام داد، برنامه های بسیار مختلف و متنوعی در طول سال متناسب با فصل های مختلف برگزار می شود که از این میان می توان به برنامه “سفر به گذشته” که در طول ماه های تابستان برگزار می شود اشاره کرد که در آن وقایع مربوط به جنگ و حوادث پس از آن از زبان افرادی با لباسهای افراد حاضر در نبرد بیان می شود.

.

16- کاخ الحمراء

The Alhambra

واقع در شهر Granada، کشور Spain

16 alhambra-desde-el-mirador

كاخ بی نظیر الحمرا زینت بخش شهر اسپانیایی گرانادا، سمبل و شاهكار معماری اسلامی در اروپاست. ارگ ها و برج و باروهای وسوسه انگیز این كاخ یادگار ماندگار خلاقیت هنری معماران و بنایان مسلمان مراكشی است كه با گذشت قرون و اعصار، هنوز هم زیبایی جادویی آن بر تارك اسپانیایی مسیحی جلوه گر است.

پیشینه اصل بنای الحمرا به قرن ۱۳ برمی‌گردد، اما درواقع الحمرا مجموعه‌ای از چندین قصر است که هر حاکم، ویژه به خود بنا کرده‌است. ایده اصلی موجود در چند ساختمان این مجموعه، کوششهایی برای برای بوجود آوردن بهشت بر روی زمین بوده‌است. مسلمانان صحرانشین که آب برایشان از هر گوهری ارزشمندتر بود، با کشیدن نهرهایی از سرچشمه‌ها و جویبارها، باغهای کاخ را با چشمه‌های رویایی، فواره‌ها و حوضهای کم عمق و پر انعکاس تزیین کردند. صدای زمزمه آب در سراسر باغها و حوض خانه‌ها به گوش می‌رسد و کشف چشمه‌های کوچک، لذت گشتن در باغ را صد چندان می‌کند. الحمرا شامل ۳ بخش است؛ قصر سلطنتی که مشهورترین بخش آن است و خودش به سه قسمت بارگاه، شبستان و حرم سرا تقسیم شده‌است و بخش‌های دیگر کاخ شامل “باغهای پلکانی” و “قلعه” می باشد.

ساختمان مدور، مربوط به سده ۱۶ و قصر کارلوس پنجم است که در منتهی‌الیه سمت چپ آن برج کمارس قرار دارد که بخشی از شبستان است. تالار پذیرش سفرا نیز در همین بخش قرار دارد. در حد فاصل اینها محوطه و آبنمای شیران و بارگاه قرار گرفته است و در قسمت پشت آن هم قلعه خود نمایی می کند.

.

17- بخش موتیانیو دیوار چین

Great Wall at Mutianyu

واقع در نزدیکی شهر Beijing، کشور China

17 great-wall-at-mutianyu

دیوار موتیانیو قسمتی بسیار دیدنی و زیبا از دیوار عظیم چین است. این قسمت از دیوار چین در میان بخشهای مختلف آن بکرتر است و تعداد توریست کمتری برای دیدن این قسمت می روند. دیوار بزرگ موتیانیو در جنوب شرقی جینشانلینگ در حدود ۲‎/۲۵ کیلومتر از جنوب شرقی تا شمال غربی در میان کوه های پر شیب و سربه فلک کشیده پیچ خورده است. این دیوار از غرب به گذرگاه جویونگ گوان و از شرق به گوبیکو متصل است و در فاصله 90 کیلومتری شهر پکن واقع شده است. بخش‌ موتیانیو از جمله بخشهایی از دیوار چین محسوب می شود که به خوبی حفظ شده است و تخریب چندانی در آن صورت نگرفته است. ناشناخته ماندن دیوار منطقه موتیانیو که توسط وسایل حمل و نقل عمومی قابل دسترسی است،‌ از ویژگیهای مناسب این دیوار است که امکان بازدید را در شرایط مناسب و به دور از ازدحام گردشگران فراهم می کند.

دیوار چین طولانی‌ترین و بزرگترین سازه مهندسی تدافعی نظامی از لحاظ زمان ساخت در جهان است. این دیوار در نقشه جغرافیایی چین ۷۰۰۰ کیلومتر امتداد یافته‌است و در سال ۱۹۸۷ در فهرست میراث جهانی ثبت شد.

.

18- معبد شیواداگن

Shwedagon Pagoda

واقع در شهر (Yangon (Rangoon کشور Myanmar

18 shwedagon-pagoda

معبد یا بتکده شیواداگن که به معبد بزرگ یا معبد طلایی نیز شناخته می شود، معبد و گنبد 99 متری مطلا شده ای است که در یانگون برمه (میانمار) قرار دارد. این معبد، مقدس ترین معبد بودایی برمه است که آثاری از 4 بودا از گذشته در آن وجود دارد که این آثار شامل از یادگاری از بودا کاکوساندا، فیلتر آبی به جا مانده از بودا کوناگامانا، تکه ای باقیمانده از ردای بودا کاساپا و 8 تار مو به جا مانده از بودا گوتاما می باشد. موقعیت مکانی این معبد در غرب دریاچه Kandawgyi و در بالای تپه Singuttara واقع شده است.

بنا بر افسانه های موجود، این معبد از 2600 سال پیش تا کنون وجود داشته است که بر این اساس آن را قدیمی ترین معبد برمه و حتی جهان می دانند. اما بر اساس نطر برخی از مورخان و باستانشناسان این معبد در حد فاصل قرون 6 تا 10 میلادی ساخته شده است. این معبد دارای چهار ورودی است و بازدید کنندگان برای ورود به معبد باید کفش های خود را قبل از رسیدن به اولین پله در هر یکی از ورودی ها از پای خود درآورند. این معبد جایگاهی بسیار ویژه و خاص در میان مردمان برمه دارد و سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از این بنای منحصر بفرد به برمه سفر می کنند.

.

19- یادبود یواس‌اس آریزونا

USS Arizona Memorial

واقع در شهر Honolulu، ایالت Hawaii کشور آمریکا

19 uss-arizona-memorial

بنای یادبود یو اس اس آریزونا برای گرامی‌داشت یاد ۱۱۰۲ ملوان از ۱۱۷۷ خدمهٔ ناو جنگی یواس‌اس آریزونا در محل غرق این نبردناو و بر بالای لاشهٔ آن ساخته شده‌ است که در طی حملهٔ هواپیماهای ژاپنی به پرل هاربر در ۷ دسامبر ۱۹۴۱ کشته‌ شدند. سازهٔ این بنا ۵۶ متر طول داشته و دارای دو رأس قله‌مانند در ابتدا و انتهایش است که به طرف مرکز بنا انحنا می‌یابد.

در سال ۱۹۹۹ ناو جنگی یواس‌اس میزوری که ژاپنی‌ها بر عرشهٔ این کشتی خود را تسلیم کردند و بدین ترتیب پایان جنگ جهانی دوم رقم خورد، از سواحل غربی ایالات متحده به پرل هاربر منتقل شد و در نزدیکی بنای یادبود و به‌موازات ناو جنگی غرق‌شده پهلو گرفت. اما کمی بعدتر ناو جنگی میزوری را به مکانی دورتر از بنای یادبود اما رو به آن قرار دادند تا نشان دهند اینک میزوری به نگهبانی از بقایای ناو آریزونا مشغول است تا آنانی که در میان لاشهٔ آریزونا مدفون شده‌اند در آرامش بیاسایند. این بنای یادبود که تنها به‌وسیلهٔ قایق قابل دسترسی است در ۳۰ مهٔ ۱۹۶۲ افتتاح گردید و سالیانه بیش از یک میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند.

.

20- مجسمه مسیح

(Cristo Redentor (Statue of Christ the Redeemer

واقع در شهر Rio de Janeiro، کشور Brazil

20 cristo redento

مجسمه مشهور مسیح منجی که به عنوان نماد برزیل شناخته می شود، با ارتفاعی نزدیک به 40 متر در سال 1926 در ارتفاع ۷۱۰ متری نوک کوه Corcovado ساخته شده است. این مجسمه حالت ایستاده عیسی مسیح را در حالی که دستان خود را کاملاً باز کرده است نشان می دهد که این حالت نشان دهنده پذیرش همه انسانها در آغوشش است.

مجسمه مسیح به عنوان اثری با سبک هنری دکو شناخته می شود که بزرگترین مجسمه جهان در سبک دکو و یکی از 5 مجسمه بزرگ جهان محسوب می شود. دست چپ این مجسمه به سمت شمال شهر ریودوژانیرو و دست راست آن به سمت جنوب شهر اشاره می کند. مناظر بسیار جذابی را می توان از کنار این مجسمه مشاهده کرد که نفس را در سینه گردشگر حبس می کند. این مناظر شامل شهر ریو، خلیج، کوه Sugarloaf و ساحل رودخانه های Copacabana و Ipanema می شود. منظره استادیوم Maracana نیز از کنار مجسمه مسیح قابل رویت است

این مجسمه در سالهای 1990، 2003 و 2010 توسط شرکت های مطرح و شناخته شده مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است و امکانات تسهیلاتی نیز به آن افزوده شده است. به علت وزش بادهای شدید و موقعیت مکانی مجسمه، این اثر همواره تحت مراقبت و نگهداری می باشد.

.

21- تراس چشم انداز بر بالای آسمانخراش راک

Top of the Rock Observation Deck

واقع در شهر New York City، ایالت New York کشور آمریکا

21 manhattan-lights

تراس آسمانخراش مرکز راکفلر که در بالای ساختمان جنرال الکتریک معروف به GE قرار دارد، منظره ای از شهر نیویورک را به تصویر می کشد که هر گردشگری را برای دیدن چشم انداز منحصر بفردش به سوی خود جذب می کند. این تراس بر بلندای ساختمانی واقع شده است که تا سال 1988 به ساختمان RCA شناخته می شد و بخشی از معروفیت خود را مدیون استقرار شبکه تلویزیونی NBC است. ساختمان و چشم انداز معروف “بر بالای راک” در محله منهتن مرکزی (Midtown Manhattan) شهر نیویورک و در مرکز راکفلر (Rockefeller Center) قرار دارد که کار ساخت آن در سال 1933  به پایان رسید.

این ساختمان برای اکثر مردم جهان تداعی گر یک خاطره مشترک است و آن عکسی است که 11 کارگر مرد را در بالای یک آسمان خراش نشان میدهد که بر روی یک تخته باریک نشسته اند و ناهار میخورند. این عکس که با نام “ناهار در بالای یک آسمانخراش در طبقه 69” شناخته می شود، توسط “چارلز کلاید ابتس” ثبت شده است و از شاهکارهای عکاسی جهان محسوب می شود و در حالی در سال 1932 گرفته شده است که ساختمان GE نیمه کاره بوده است.

این ساختمان اثری از سبک هنری دکو محسوب می شود که توسط تیمی از معماران راکفلر به رهبری ریموند هوند طراحی و ساخته شد. ارتفاع این آسمانخراش 259 متر است و به عنوان دهمین برج بلند نیویورک و سی و سومین برج بلند ایالات متحده آمریکا شناخته می شود.

.

22- کلیسای جامع سانتیاگو د کامپوستلا

Cathedral of Santiago de Compostela

واقع در شهر Santiago de Compostela، کشور Spain

22 santiago

کلیسای جامع سانتیاگو د کامپوستلا یک کلیسای جامع کاتولیک رومی است که در قلمرو مذهبی اسقف اعظم سانتیاگو د کامپوستلا در گالیسیای اسپانیا قرار دارد. این کلیسای جامع مشهور محل دفن سنت جیمز بزرگ، یکی از حواریون عیسی مسیح است. این کلیسا به عنوان مقصد اصلی پیروان “راه سنت جیمز” که یک مسیر مهم زیارتی در سالهای قرون وسطی بود شناخته می شد. سبک اصلی معماری ساختمان این کلیسا رومانسک است که الحاقاتی در دوره های گوتیک و باروک به آن اضافه شده است.

افسانه های عجیبی درباره داستان زندگی سنت جیمز و کشف مقبره او در قرن نهم میلادی وجود دارد. بر این اساس این حواری که مسیحیت را به شبه جزیره ایبری آورده بود، در اورشلیم گردن زده شد و بقایای جسدش به گالیسیا منتقل و در آنجا دفن شد. اما مکان مقبره او که پس از رخدادهای قرن 3 اسپانیا نامعلوم بود، در سال 814 میلادی توسط یک راهب گوشه نشین در زیر نورهای عجیب آسمانی در یک شب خاص کشف شد. این اتفاق که شبیه به یک معجزه بود به گوش پادشاه وقت رسید و او دستور ساخت کلیسایی کوچک در محل قبر حواری مسیح را داد و خود به عنوان اولین زائر به این کلیسا آمد. این کلیسا ظرف سالهای بعد توسط سایر پادشاهان توسعه یافت، اما در سال 997 در حمله اعراب کاملا از بین رفت. ساخت کلیسای حاضر در سال 1075 بر اساس طرح های کلیسای اولیه مجددا آغاز شد و آخرین سنگ آن در سال 1128 میلادی در جای خود قرار گرفت. این کلیسا در طول قرون مختلف همواره توسعه یافته و تکمیل شده است.

سانتیاگو دِ کُمپوستلا مرکز منطقه خودمختار گالیسیا در اسپانیا است و در استان لاکرونیا واقع شده است. جمعیت این شهر در سال ۲۰۰۳ میلادی ۹۲۳۳۹ نفر بوده است و در سال ۲۰۰۰ به عنوان “شهر فرهنگی اروپا” شناخته شد.

.

23- پل گلدن گیت

Golden Gate Bridge

واقع در شهر San Francisco، ایالت California کشور آمریکا

23 golden-gate-bridge

پل گلدن گیت یک پل معلق در سانفرانسیسکو است که این شهر را به شمال ایالت کالیفرنیا، مارین کانتی وصل می کند. این پل در سال ۱۹۳۷ گشایش یافت و در فاصله بین سال‌های ۱۹۳۷ تا ۱۹۶۴ با طول 1300 متری خود، طولانی‌ترین پل معلق دنیا به حساب می‌آمد. این پل ظرف مدت ۴ سال در سانفرانسیسکو ساخته شد که ارتفاع آن از سطح آب ۶۷ متر و وزن آن ۸۸۷۰۰۰ تن است و دو برجی که در طول این پل ساخته شده‌اند ۲۲۷ متر ارتفاع دارند. ساکنین شهر سانفرانسیسکو این پل را نماد شهر خود به حساب می‌آورند.

این پل تنها راه خروجی سانفرانسیسکو به سمت شمال است و از ۶ مسیر مخصوص تردد وسایل نقلیه و دو مسیر محل عبور عابران پیاده در هر دو طرف تشکیل شده است که عابرین با دوچرخه، موتور وعابرین پیاده از پرداخت عوارض معاف هستند. پیاده روی شرقی در طول روز و پیاده رو غربی فقط در بعد از ظهر ها و تعطیلات آخر هفته برای عبور دوچرخه سواران و عابرین پیاده بـاز می شود.

پل گلدن گیت بخاطر ظرافت و زیبایی و درعین حال سادگی اش به سمبلی جهانی برای سان فرانسیسکو و البته ایالات متحده تبدیل شده است. رنگ این پـل با مشاوره یکی از معمارهایش به نام ایرونیگ مورو نارنجی مایل به قرمز انتخاب شده است، چون با رنگ های محیط ترکیب نمی شود و در مه نیز می توان بخوبی آن را تشخیص داد.

.

24- کلیسای جامع سنت جان باپتیست

Cathedral of St. John the Baptist

واقع در شهر Savannah در ایالت Georgia آمریکا

24 cathedral-of-st-john

قوانین استعماری انگلیس در ساوانا، وجود کلیساهای کاتولیک رومی را ممنوع کرده بود. اما درست ظرف مدت کوتاهی پس از انقلاب آمریکا، این نوع از کلیسا به میان جامعه بازگشت. این اتفاق برای اولین بار در سال 1799 توسط افرادی رقم زده شد که از هائیتی بازگشته بودند و پس از آن نیز در سال 1839 برای دومین بار اتفاق افتاد. ساخت کلیسای جامع سنت جان باپتیست در سال 1873 پس از گذر از این دوره آغاز شد و تا سال 1896 کامل شد. در سال 1898 در یک آتش سوزی این کلیسا تخریب شد، اما با تلاش بسیار زیادی که صورت گرفت، ظرف یک سال مجددا بازسازی شد. جایگاه این کلیسا در ایالت جورجیا بسیار ویژه است و به عنوان مقر اسقف کاتولیک روم با دراختیار داشتن بیش از نود شهرستان زیر مجموعه محسوب می شود.

بندر شهر ساوانا در جنوب شرقی ایالت جورجیای ایالت متحده آمریکا بر کرانه رود ساوانا در نزدیکی اقیانوس اطلس و در محل تقاطع راه‌های آهن قرار گرفته است. تجارت شهر ساوانا بعد از انقلاب و جنگ 1812 رونق فراوان یافت و نخستین کشتی بخاری اقیانوس پیما از این بندر به لیورپول انگلستان (1819) رفت که نام آن کشتی ساوانا بود. کلیسای جامع سنت جان باپتیست از آثار تاریخی و مهم این شهر به حساب می آید.

.

25- کلیسای جامع سیه‌نا

Siena Cathedral

واقع در شهر Siena در کشور Italy

25 siena

کلیسای جامع سیه نا که به کلیسای سانتا ماریا آسونتا نیز شناخته می شود، کلیسایی قرون وسطایی در نزدیکی فلورانس ایتالیا است که به عنوان یک کلیسای کاتولیک ماریان رومی شناخته می شود. ساخت این کلیسا بر اساس طراحی اولیه قبلی، بین سالهای 1215 و 1263 انجام شد که نقشه آن تداعی گر یک صلیب لاتین است و گنبد آن بر روی پایه ای 6 ضلعی بنا شده است. فانوس بالای گنبد بعدها توسط جیان لورنزو برنینی به آن اضافه شده است. شبستان این کلیسا در قالب دو نیمدایره از دو سو گسترش یافته است. نمای داخلی و بیرونی این کلیسا با استفاده متناوب و یک در میان سنگهای مرمر سفید و سبز-سیاه ساخته و تزیین شده است که در بخشهایی از نما از رنگ قرمز نیز استفاده شده است. رنگهای سیاه و سفید، امروز نماد سیه نا به حساب می آید که منشا آن به افسانه دو اسب سیاه و سفید به نامهای Senius و Aschius بازمی گردد.

ترجمه و گردآوری: مجید عرفانیان

.

پی نوشت: مطلب فوق در شماره فروردین ماه 1393 مجله جهانگردان به چاپ رسیده است.

.

بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات