• Menu
  • Menu

وایمار

درست در قلب آلمان در نزدیکی شهر ارفورت، شهر کوچکی وجود داره که برای آلمانی ها جایگاه بسیار ویژه ای داره. آلمانی ها اینجا رو مرکز فرهنگی خودشون میدونن و بزرگان زیادی در این شهر به دنیا اومدن که مهمترینشون “گوته” و “شیلر” هستن که هم موزه و هم خونه های این دو نفر تو این شهر زیبای تاریخی است. اینجا “وایمار” است.

 اطلاعاتی در مورد وایمار:

وایمار (به آلمانی: Weimar) شهری است فرهنگی که در مرکز آلمان و در ایالت تورینگن واقع شده است. این شهر با حدود ۶۵٬۰۰۰نفر جمعیت (بر اساس آمار سال ۲۰۰۷) در شمال جنگل تورینگن، شرق شهر ارفورت و جنوب غربی شهرهای لایپزیگ و هاله قرار دارد. اولین بار در سال ۸۹۹از وایمار در متون تاریخی نام برده شده است.

وایمار همچنین به علت تأسیس جمهوری وایمار (۱۹۳۳-۱۹۱۹) در آن دارای اهمیت تاریخی است. دانشگاه وایمار با نام کامل دانشگاه باوهاوس وایمار (به آلمانی: Bauhaus-Universität weimar) عمدتاً در رشته‌های راه و ساختمان، معماری و هنر فعال است. یک دانشسرای عالی موسیقی به نام فرانتس لیست (Hochschule für Musik Franz Liszt) نیز در وایمار وجود دارد. در سال ۱۹۹۹میلادی وایمار، توسط یونسکو، به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا انتخاب گردید.

تاریخ

وایمار یکی از مهم‌ترین شهرهای فرهنگی اروپا محسوب می‌شود. اقامت و فعالیت بسیاری از مشاهیر ادبی و فرهنگی آلمان همچون گوته، شیلر، هردر و یوهان سباستین باخ و موسیقیدانانی چون هومل (از شاگردان موتزارت) و فرانتس لیست در این شهر سبب افزایش اهمیت آن به عنوان یک مرکز فرهنگی در آلمان و اروپا بوده است. آرامگاه گوته (که بخشی از میانسالی و سالهای پایانی عمرش را در وایمار گذراند) و شیلر و همچنین گنجینه کتابهایشان در این شهر قرار دارد.

جمهوری وایمار

 دوره تاریخ آلمان در بین سالهای ۱۹۱۹تا ۱۹۳۳را معمولاً با نام جمهوری وایمار می‌شناسند. در این سال‌ها تشکیلات دولتی از پایتخت، برلین، به وایمار انتقال یافته بود. دلیل این انتقال شورش‌های خیابانی مرسومی بود که بعد از انقلاب ۱۹۱۸شهر برلین را به محلی ناامن برای برگزاری جلسات قانون گذاری تبدیل کرده بود. وایمار در کنار دسائو یکی از مراکز جنبش باوهاس بوده و خانه‌های هنر و گالری‌ها همچنین موزه‌ها و تئاتر ملی آلمان دانشگاه باوهاس و مدرسه موسیقی لیست بسیاری از دانشجویان، هنردوستان، موسیقیدانان، مهندسین و معماران را به سمت وایمار جذب می‌کنند.

جنگ جهانی دوم

در طول جنگ جهانی دوم اردوگاهی با نام بوخن‌والد (به آلمانی: Buchenwald) در فاصله ۸کیلومتری از مرکز شهر وایمار قرار داست. بیش از ۵۵۰۰۰زندانی تحت شعار «هر کسی را داشته‌اش» در این بازداشتگاه به کار اجباری برای صنایع محلی (کارخانه صنایع نظامی ویلهلم گوستلوف – Wilhelm-Gustloff-Werk)گمارده بودند.

جمهوری دمکراتیک آلمان

در بین سالهای دوپاره‌گی آلمان، ۱۹۴۹تا ۱۹۹۰، وایمار تحت سلطه جمهوری دمکراتیک آلمان قرار داشت.

سال‌های اخیر

در سال ۱۹۹۹یونسکو وایمار را به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا انتخاب کرد. در ۳سپتامبر ۲۰۰۴کتابخانه آنا آمیلیا طعمه حریق شد. یک کتاب مقدس مربوط به سال ۱۵۳۴از آتش سوزی در امان ماند. خسارت ناشی از آتش‌سوزی میلیون‌ها دلار برآورد شد. تعداد کتاب‌های این کتابخانه بیش از ۱میلیون جلد بود که ۴۰تا ۵۰هزار جلد از آنها بر اثر آتش‌سوزی از بین رفتند. کتابخانه که قدمت آن به سال ۱۶۹۱بر می‌گردد، متعلق به میراث جهانی یونسکو و یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های اروپاست.این آتش‌سوزی فقدان فرهنگی بزرگی برای آلمان، اروپا و حتی جهان محسوب می‌گردد. تعدادی از کتابها برای جلوگیری از پوسیدگی در شهر لایپزیگ در معرض شوک سرمایی قرار گرفتند.

شخصیت‌های مهم ساکن در وایمار

یوهان سباستین باخ

یوزی گال

هکتور برلیوز

مارلنه دیتریش

یوهان ولفگانگ گوته

والتر گروپیوس

واسیلی کاندینسکی

پل کله

فرانتس لیست

مارتین لوتر

فریدریش نیچه

فریدریش شیلر

آرتور شوپنهاوئر

رودولف اشتاینر

ریچارد اشتراوس

ریچارد واگنر

آموزش

دانشگاه باوهاس وایمار

مدرسه موسیقی لیست وایمار

به نظر من دیدن آلمان بدون وایمار یک اشتباه محضه. وایمار واقعا دلنشین و زیبا است. این هم وایمار از نگاه من:

 

بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات