• Menu
  • Menu

اگر مسافر پاریس هستید (بخش دوم)

راهنمای سفر به پاریس ۲

مطلب “اگر مسافر پاریس هستید” را در سال 2012 یعنی حدود ۴ سال قبل همین موقع‌ها به عنوان راهنمای سفر به پاریس نوشتم. روزی که می‌نوشتمش، فکر نمی‌کردم که بعدها، بخش دومی یا ادامه‌ای برای این مطلب بنویسم. اما دریافت صدها کامنت و ایمیل و پیغام و اظهار لطفی که بابت نوشتن این مطلب از سوی هم‌وطنان عزیزم به من شد، من را بر آن داشت تا نکات دیگری را نیز در قالب “بخش دوم” این مطلب بنویسم تا شاید از این طریق، کمکی به مسافرینی که قصد سفر به پاریس دارند، کرده باشم.

گفتنی است در این پُست، سعی کرده‌ام اطلاعاتی را ارائه کنم که در مطلب قبلی در قالب سئوال از من زیاد پرسیده شده است.

راهنمای سفر به پاریس
راهنمای سفر به پاریس

از فرودگاه به مرکز شهر پاریس

پاریس دو فرودگاه اصلی دارد. یکی شارل دوگل (Paris Charles De Gaulle Airport) و دیگری اورلی (PARIS ORLY INTERNATIONAL AIRPORT). برای اینکه از یکی از این دو فرودگاه به مرکز شهر بروید، پیشنهاد من روش‌های زیر است:

  • تاکسی: اگر هزینه متوسط تاکسی از فرودگاه شارل دوگل یا اورلی را تا مرکز شهر مثلا کلیسای نتردام بخواهید بدانید، ماجرا به این شرح است: حدود 50 یورو از فرودگاه شارل دوگل و حدود 40 یورو از فرودگاه اورلی؛ این هزینه برای ماشین ون 7 نفره ممکن است تا 85 یورو بالاتر برود.
  • اتوبوس فرودگاه اورلی: اتوبوس فرودگاهی اورلی هر 15 تا 20 دقیقه یک بار مسیر بین فرودگاه تا ایستگاه مترو Denfert-Rochereau را طی می‌کند. ایستگاه این اتوبوس در مقابل خروجی H ترمینال جنوبی (South) اورلی و در مقابل خروجی D ترمینال غربی آن است. فاصله بین فرودگاه تا ایستگاه مترو دُنفِغ غُشغو (Denfert-Rochereau) بین 20 تا 30 دقیقه طول می‌کشد و کرایه آن 6.10 یورو است. اولین اتوبوس ساعت 5:35 صبح از ایستگاه دُنفغ غُشغو حرکت می‌کند و آخرین اتوبوس فرودگاه اورلی را ساعت 23:30 ترک می‌کند.
  • قطار شهری فرودگاه شارل‌دوگل: برای استفاده از سرویس حمل و نقل عمومی از شارل‌دوگل باید با قطارهای شهری با نام RER به ايستگاه قطار شمالي پاريس (Gare du Nord) بیایید و از آنجا با استفاده از خطوط مترو به مقصد مورد نظرتان بروید.

سیم کارت در اروپا

اگر در طول اقامت‌تان نیاز به سیم کارت دارید، پیشنهاد من استفاده از دو سیم کارت Lyca یا Lebara است. هر دوی این سیم کارت‌ها متعلق به دو اپراتور بزرگ تلفن همراه در اروپا است، اما این محصولات به عنوان محصولات کم هزینه ارائه شده است. این سیم کارت‌ها را می‌توانید از برخی از سوپرمارکت‌ها، برخی از کیوسک‌هایی که در مراکز پر تردد محصولات فرهنگی می‌فروشند و یا برخی از مغازه‌های فروش سیگار تهیه کنید. معمولا سیم کارتی را که در فرانسه می‌خرید باید ثبت (رجیستر) کنید. برای این منظور باید دستورالعمل روی بسته سیم کارت را دنبال کنید که البته کمتر نوشته‌ای به زبانی بجز فرانسوی پیدا خواهید کرد.

اتوبوس‌های توریستی پاریس

در همه شهرهای اروپا از جمله پاریس اتوبوس‌های توریستی با نام عمومی “هاپ‌آن هاپ‌آف” (Hop on Hop off) وجود دارد که با کمک آنها می‌توان به سادگی از جاذبه‌های اصلی شهر بازدید کرد. داستان از این قرار است که این اتوبوس‌ها به طور معمول یک بلیط 24 ساعته دارند و از لحظه اولین استفاده شما تا 24 ساعت بعد درست در همان زمان، معتبر خواهد بود. این اتوبوس‌ها معمولا طبقه دوم‌شان روباز است و مسیرهای مشخصی را در سطح شهر طی می‌کنند و در کنار همه جاذبه‌های مهم شهر ایستگاه دارند. روش استفاده به این صورت است که شما در هر یک از ایستگاه‌های آنها می‌توانید سوار اتوبوس شوید و در هریک از ایستگاه‌های بعدی که در کنار جاذبه مورد علاقه‌تان است، پیاده شوید. هر اندازه که بخواهید می‌توانید وقت صرف بازدید از آن جاذبه کنید و بعد به همان ایستگاه بازگردید و ادامه مسیر را تا جاذبه بعدی بروید. این اتوبوس‌ها معمولا به فواصل 15 دقیقه یک بار مسیر تعیین شده تردد می‌کنند و شما زیاد معطل نخواهید شد. وقتی که شهر را نمی‌شناسید و یا وقتی که زمان کمی در یک شهر دارید، این اتوبوس‌ها گزینه بسیار خوبی برای دیدن شهر است. شما حتا می‌توانید سوار یکی از این اتوبوس‌ها شوید و یک دور کامل در شهر بزنید بدون اینکه پیاده شوید. این طوری با حال و هوای شهر و جاذبه‌های مهم آن آشنا می‌شوید. این اتوبوس‌ها گوشی‌هایی را در اختیار شما می‌گذارند که می‌توانید در طول مسیر از راهنمای صوتی استفاده کنید و بدانید که در حال بازدید از چه جاذبه‌هایی هستید.

 خورد و خوراک در پاریس

پاریس شهر گرانی است. این گرانی بالطبع شامل خورد و خوراک هم می‌شود. اما نمی‌شود به پاریس رفت و غذاهای لذیذ فرانسوی را امتحان نکرد. سوپ پیاز، انواع استیک‌های جذاب، شاتوبریان، انواع اردک با پخت‌های متفاوت، جگر غاز و… گزینه‌هایی است که باید در پاریس امتحان کرد. اگر به یک رستوران متوسط مایل به خوب بروید، برای یک وعده غذا شامل پیش‌غذا، غذای اصلی، نوشیدنی و دسر حدودا باید بین 30 تا 50 یورو هزینه کنید. اما باور کنید ارزشش را دارد. در رستورانهای فست فود می‌توان با هزینه‌ای بین 12 تا 20 یورو یک وعده کامل غذا خورد. در محله‌های توریستی رستورانهایی هستند که با هزینه ای بین 15 تا 20 یورو یک منو کامل شامل پیش‌غذا، غذا و دسر را برای شما سرو می‌کنند. اما کیفیت آنها کمتر مطلوب است.

برای خرید آب معدنی هرگز از کیوسک‌ها و فروشگاه‌های محدوده‌های توریستی خرید نکنید. یک آب معدنی کوچک در کنار جاذبه‌های گردشگری بین 2 تا 3 یورو قیمت دارد. در حالیکه آب معدنی بزرگ در سوپرمارکت‌ها حدود 70 سنت (کمتر از 1 یورو) قابل خریداری است. این شامل نوشیدنی‌های مختلف و ساندویچ‌های سرد و اسنک‌ها نیز می‌شود.

 رزرو هتل در پاریس

خوشبختانه امروز سایت‌های فارسی زبان معتبر زیادی وجود دارد که می‌توان از طریق آنها در هر شهری هتل رزرو کرد و با کارت شتاب هزینه آن را پرداخت. این سایت‌ها امکان انتخاب محدوده مکانی مورد نظر، محدوده قیمتی مورد نظر، هتل با تعداد ستاره مورد نظر و نظایر آن را می‌دهند و بدون هیچ پیچیدگی قابل استفاده هستند. همچنین می‌توانید رزرو هتل را از طریق آژانس‌های مسافرتی معتبر نیز انجام دهید. (اگر برای پیدا کردن هتل در موقعیت مناسب شهر و با قیمت مناسب نیاز به کمک و راهنمایی دارید، می‌توانید از طریق جلسه مشاوره اقدام کنید تا تجربه سفرتان جذاب‌تر شود.)

ویزای فرانسه

اگر قصد دارید که سفر را از ابتدا خودتان برنامه ریزی کنید، یکی از مهمترین اقدامات، گرفتن ویزا است. در حال حاضر سفارت فرانسه از طریق دفتر کارگزاری VFS به صورت اینترنتی وقت مصاحبه می‌دهد و شما باید حدود 3 ماه قبل از تاریخ سفرتان، یک ایمیل درخواست وقت مصاحبه به ایمیل visas.teheran@diplomatie.gouv.fr ارسال کنید و اطلاعات اولیه مورد نظر را طبق فرم سفارت برای آنها ارسال کنید. پس از گرفتن نوبت، باید مدارک مورد نیاز را برای سفارت آماده کنید. به طور کلی مدارک قابل ارائه به سفارت شامل چهار دسته اصلی است. اول مدارک شناسایی شما (نظیر شناسانامه، پاسپورت فعلی و قبلی)، دوم مدارک کاری شما (نظیر گواهی اشتغال به کار، لیست بیمه، فیش حقوقی، روزنامه رسمی شرکت)، سوم مدارک تمکن مالی شما (نظیر سند ملک، پرینت حساب بانکی، گواهی تمکن مالی، گواهی سهام و…) و چهارم مدارک سفر (نظیر رزرو هتل، بلیط سفر، تصویر ویزاهای شنگن قبلی، بیمه نامه مسافرتی) است. شما باید برنامه دقیق مسافرت خودتان را به سفارت ارائه دهید. ترجیحا تعداد روزهای بیشتری از کل سفر را به کشوری اختصاص دهید که از آن وارد می شوید. مثلا اگر 10 روز در سفر هستید بیش از نیمی از آن را به کشوری که از آن ویزا می گیرید اختصاص دهید.

 جاذبه‌های دیدنی پاریس

پاریس شهری است که حالا حالاها جاذبه برای دیدن دارد. خیلی سخت است که از بین ده‌ها جاذبه دیدنی در پاریس، بخواهیم بعضی از آنها برای بازدید انتخاب کنیم. اما محدودیت‌های زمانی گاهی ما را مجبور می‌کند تا از بین همه جاذبه‌ها، ناگزیر به انتخاب برخی از آنها بشویم. از آنجا که دغدغه بسیاری از مسافران پاریس، استفاده بهینه از زمان حضورشان در پاریس است، من برنامه پیشنهادی‌ام برای بازدید از پاریس را به صورت روز به روز بر اساس مهمترین اولویت‌ها (بر اساس نظر خودم) ارائه می‌دهم تا هر مسافری به فراخور زمانی که در پاریس هست، بتواند به بازدید از جاذبه‌های این شهر بپردازد.

پاریس در یک روز:

صبح به سراغ کلیسای نتردام بروید و از داخل و بیرون کلیسا بازدید کنید. این کلیسا در جزیره‌ای در وسط رود سن واقع شده و شما ناخودآگاه از این جزیره و از رود سن نیز بازدید خواهید کرد. بعد به سمت شمال حرکت کنید و پس از عبور از روی رود سن، به خیابان ریوولی (Rivoli) برسید. این خیابان را به سمت غرب بروید تا به میدان موزه لوور برسید. هرم موزه لوور یکی از جاذبه‌هایی است که دیدنش بسیار دلچسب است. مسیر را از میدان لوور به سمت غرب ادامه دهید و پس از عبور از دروازه کاروسل، از میان یکی از پارک‌های معروف پاریس یعنی تویلری عبور کنید تا به میدان کنکورد برسید. این میدان همان میدان معروفی است که گردن لویی شانزدهم و ماری آنتوانت با گیوتین قطع شده است. مسیر را به سمت غرب ادامه دهید تا وارد خیابان شانزه‌لیزه شوید. اوایل خیابان شانزه‌لیزه صرفا فضای سبز است و شما از مقابل کاخ الیزه عبور خواهید کرد. بعد از چند صد متر، به محدوده معروف شانزه‌لیزه می‌رسید که پیاده‌روهایی عریض دارد و برندها و فروشگاه‌ها و کافه‌ها و رستورانهایش چشم‌نوازی می‌کند. انتهای این خیابان شما را به میدان شارل‌دوگل و دروازه معروف پیروزی می‌رساند. اگر حوصله داشته باشید می‌توانید از پله‌های دروازه بالا بروید و تصویر بسیار زیبایی از پاریس را ببنید. بعد از دیدن پاریس از بالا، نوبت ایفل است. اگر هنوز حوصله پیاده‌روی و مترو سواری دارید، به شانزه لیزه برگردید و مسیر را تا ایستگاه مترو فرانکلین روزولت ادامه دهید. از آنجا با خط مترو شماره 9 به ایستگاه تروکادرو بروید. از میدان تروکادرو منظره‌ای بی‌تظیر از ایفل را خواهید دید. می‌توانید از از آنجا قدم‌زنان تا کنار ایفل بروید و عکس بگیرید. پیشنهاد نمی‌دهم که به بالای ایفل بروید، چون برای بالا رفتن باید بین 3 تا 4 ساعت زمان صرف کنید.

پاریس در دو روز:

روز اول را درست مثل “پاریس در یک روز” برنامه ریزی کنید.
روز دوم را از ساختمان اپرا معروف به اپرای گارنیه شروع کنید. یک ساختمان زیبا که بسیار شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از آنجا قدم زنان به گالری لافایت بروید و یکی از دیدنی‌ترین مراکز خرید اروپا را ببینید. فراموش نکنید که به بالای پشت‌بام گالری بروید و پاریس را از بالا تماشا کنید. از اینجا باید سراغ محله دیدنی مومق (مونتمارتر) بروید. اگر اهل پیاده‌روی هستید، به سمت ایستگاه سالازا (saint lazare) بروید و از آنجا با مترو خط 13 به ایستگاه پلس دو کلیشی (Place de Clichy) بروید. اینجا می‌توانید کاباره معروف مولن‌روژ را ببینید. در همین بولوار کلیشی (Boulevard de Clichy) به سمت شرق حرکت کنید و مسیر را تا ایستگاه مترو Anvers ادامه دهید. اینجا از خیابان سمت چپ (به سمت شمال) با نام Rue de Steinkerque بالا بروید تا چشم‌اندازی بسیار زیبا از کلیسای قلب مقدس مسیح یا سکره‌کُر را ببینید. از اینجا می‌توانید یا پله‌ها را بالا بروید و یا با فونیکولار در سمت چپ پله‌ها به بالای تپه مومق بروید. بعد از دیدن کلیسا به میدان Place du Tertre بروید که به میدان نقاش‌ها معروف است. اینجا با کوچه پس کوچه‌های بی‌نظیرش بسیار شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
مسیری که بالا آمده‌اید را مجددا برگردید تا به ایستگاه مترو Anver برسید. از اینجا با مترو خط 2 یک ایستگاه بروید تا به ایستگاه (Barbès Rochechouart) برسید و از اینجا با مترو خط 4 به سمت جنوب تا ایستگاه سن‌ژرمن (Métro Saint Germain des Près) بروید. اینجا قلب محله لاتین پاریس است. یکی از معروف‌ترین خیابان‌های پاریس با نام سن‌ژرمن که نام باشگاه فوتبال پاریس‌سن‌ژرمن نیز از همینجا گرفته شده است. دو تا از معروف‌ترین کافه‌های پاریس با نام کافه دومگو (Les Deux Magots) و کافه فلور (Café de Flore) همینجا در نزدیکی ایستگاه مترو قرار دارد و قهوه خوردن در یکی از آنها تجربه پاریسی شما را کامل می‌کند. از اینجا خیابان سن‌ژرمن را به سمت شرق تا خیابان سن‌میشل (Boulevard Saint-Michel) بیایید و داخل سن‌میشل شوید و به سمت شمال تا کنار رود سن بیایید و از رستوران‌های محله سن‌میشل لذت ببرید.

پاریس در سه روز:

روز اول را درست مثل “پاریس در یک روز” برنامه ریزی کنید.
روز دوم را درست مثل “پاریس در دو روز” برنامه ریزی کنید.
روز سوم نوبت کشف بیشتر پاریس است. امروز را از یکی از پل‎‌های معروف پاریس شروع کنید. ایستگاه مترو شانزه‌لیزه کلمنسو Champs-Élysées Clemenceau بر روی خط 1 نقطه شروع است. از اینجا به سمت رود سن بروید و در دو طرف‌تان دو بنای زیبا به نام‌های کاخ بزرگ و کاخ کوچک را ببینید. کاخ کوچک موزه شهر پاریس است و آثار هنری زیبایی دارد و ورودی آن رایگان است. به رود سن که برسید در ابتدای پل الکساندر سوم قرار دارید که یکی از زیبارین پل‎‌های رود سن است. از پل عبور کنید و به سمت بنایی با گنبد طلایی که در روبرویتان قرار دارد حرکت کنید. اینجا نامش اینولید است و مقبره ناپلئون بناپارت و موزه نظامی فرانسه در آن قرار دارد. بعد از بازدید از این جاذبه زیبا به کنار رود سن برگردید و در کنار رود به سمت شرق حرکت کنید. از مقابل موزه اورسی (سمت راست مسیر حرکت شما) و از مقابل موزه لوور (سمت چپ مسیر شما) عبور خواهید کرد. مسیر را ادامه دهید تا از سن میشل هم عبور کنید. اینجا کتابفروشی معروف شکسپیر و شرکا را می‌توانید ببینید. به خیابان سن‌میشل برگردید و وارد خیابان شوید. کمی که راه بروید، بعد از گذشتن از تقاطع خیابان سن‌ژرمن، از مقابل دانشگاه سوربن عبور خواهید کرد. مسیر را ادامه دهید تا به تقاطعی می‌رسید که در چشم‌انداز خیابان سمت چپ شما، یک بنا با گنبدی بسیار بزرگ می‌بینید و در سمت راست یک پارک بزرگ در دید شماست. هر دوی اینها را بازدید کنید. بنای بزرگ با گنبد نامش پانتئون است و مقبره مشاهیر پاریس است که بسیاری از چهره‌های سرشناس فرانسوی در اینجا دفن هستند. پارکی هم که توضیح دادم، باغ لوگزامبورگ است که باغ اختصاصی ملکه معروف ماری مدیچی است که از روی کاخ پیتی فلورانس کپی شده است.
بازدیدتان از این دو جاذبه که تمام شد، به کنار رود سن بازگردید. مسیر را به سمت شرق ادامه دهید تا به پلی با نام (Pont de la Tournelle) برسید. از روی رود سن عبور کنید تا وارد جزیره کوچکتر رود سن با نام سن‌لویی شوید. در اولین تقاطع داخل جزیره یک بستنی فروشی معروف با نام Le Louis IX قرار دارد که بستنی‌هایش بی‌نظیر است. بعد از بستنی مسیر را به سمت شمال بروید و بعد از عبور از رود سن مسیر را تا خیابان ریوولی ادامه دهید. خیابان ریوولی را به سمت شرق ادامه دهید تا بعد از عبور از مقابل کلیسای سن پل، به خیابانی در سمت چپ‌تان با نام Rue de Birague برسید. انتهای این خیابان به یکی از زیباترین میدان‌های پاریس با نام پلس دو ووژ () قرار دارد که از دیدنش سیر نخواهید شد. این میدان مربوط به بیش از 400 سال پیش است و از اولین نمونه‌های انبوه‌سازی البته به شکل سلطنتی است. دورتادور این میدان گالری‌های هنری بسیار زیبایی قرار دارند که آثارشان بسیار دیدنی است.
اگر هنوز حوصله داشتید، از سمت شمال غرب میدان به سمت غرب حرکت کنید که کوچه‌ای با نام Rue des Francs Bourgeois است. این کوچه را آنقدر ادامه دهید تا به یک ساختمان مدرن و عظیم برسید که همه تاسیسات و لوله‌هایش بیرون از آن نصب شده است. این ساختمان شبیه به آدمی است که ذل و روده‌هایش بیرون از بدنش باشد. این ساختمان، مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو است و بسیار دیدنی است. در مسیری که از پلس دو ووژ تا ژرژ پمپیدو طی می‌کنید، در نظر داشته باشید که از یکی از معروف‌ترین محله‌های پاریس با نام مغه در حال عبور هستید که کوچه پس‌کوچه‌های چند صد ساله پاریس را در معرض دید شما قرار می‌دهد.

پاریس در چهار روز:

روز اول را درست مثل “پاریس در یک روز” برنامه ریزی کنید.
روز دوم را درست مثل “پاریس در دو روز” برنامه ریزی کنید.
روز سوم را درست مثل “پاریس در سه روز” برنامه ریزی کنید.
روز چهارم فرصت مناسبی برای بازدید از دو جاذبه مهم پاریس یعنی کاخ ورسای و موزه لوور است. اگر درست برنامه ریزی کنید، می‌توانید ورسای را از ساعت 9 تا 12 بازدید کنید و حوالی ساعت 13 خودتان را به لوور برسانید. بعد از یک ساعت استراحت در فودکورت لوور، از ساعت 14 تا 18 فرصت کافی برای بازدید از آثار مهم لوور را خواهید داشت. برای اینکه بدانید در موزه لوور از کدام آثار بازدید کنید، به مطلب شاهکارهای موزه لوور سر بزنید و با مهمترین آثار این موزه آشنا شوید.
پیشنهادم برای شب، بازدید از نمایش معروف کاباره لیدو در خیابان شانزه‌لیزه است. نمایشی خاص تشکیل شده از بخش‌های نمایشی مختلف که کاملا با فرهنگ فرانسوی اجرا می‌شود.

پاریس در پنج روز:

روز اول را درست مثل “پاریس در یک روز” برنامه ریزی کنید.
روز دوم را درست مثل “پاریس در دو روز” برنامه ریزی کنید.
روز سوم را درست مثل “پاریس در سه روز” برنامه ریزی کنید
روز چهارم را درست مثل “پاریس در چهار روز” برنامه ریزی کنید.
روز پنجم روز دیزنی‌لند است. با استفاده از RER خط A به ایستگاه انتهایی در سمت شرق این خط بروید و از تجربه منحصربفرد دیزنی‌لند لذت ببرید.

پاریس در یک هفته:

اگر فرصت ماندن در پاریس را برای بیشتر از پنج روز دارید، می‌توانید از محله لَدِفُنس بازدید کنید که یک محله مدرن و مملو از آسمانخراش است. مرکز خرید کتغِ‌تُمپ (Quarter Temps) بزرگترین مرکز خرید اروپا است که در کنار دروازه بزرگ (Grand Arch) واقع شده است. همچنین بازدید از قبرستان پرلاشز، لوکیشن فیلم نیمه شب در پاریس، بنیاد لویی‌ویتون، میدان باستیل، گرند بولوار، بورس قدیمی پاریس و… گزینه‌های دیگری است که فرصت بازدید از آنها را می‌توانید داشته باشید.

بلیط دیزنی لند پاریس

حجم زیاد درخواست‌ها و ایمیل‌ها برای راهنمایی جهت خرید بلیط تخفیف دار دیزنی لند پاریس، من را بر آن داشت تا مطلبی در این خصوص بنویسم. اگر قصد رفتن به دیزنی لند را دارید، این مطلب به شما کمک می‌کند تا بدانید چطور می‌توان با هزینه‌ای کمتر به دیزنی لند رفت: خرید بلیط دیزنی لند پاریس

مشاوره سفر

اگر برای سفرتان نیاز به مشاوره دارید، من به دو صورت رایگان و تخصصی در خدمت شما خواهم بود. برای نحوه ارسال سئوال یا هماهنگی جلسه مشاوره، به صفحه مشاوره سفر بروید.

پی‌نوشت:

– برای دنبال کردن مطالب جدید، می توانید به کانال تلگرام من MrTripic و برای دنبال کردن عکس های من در سفر می توانید به حساب کاربری من در اینستاگرام MrTripic بپیوندید.

بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات