• Menu
  • Menu

سال نوی چینی در لندن

سال نوی چینی و دیدن مراسمش از تجربه های خیلی بی نظیر من در لندن بود. تا جایی که به حافظه ام رجوع میکنم، (بجز فینال جام جهانی 2010 که در کشوری بودم که تیمش قهرمان شد) یادم نمیاد که در تمام سفرهایی که رفتم، هرگز شانس این رو داشته باشم که در تاریخ یک رویداد مهم، در اون کشور بوده باشم! برعکس! تا دلتون بخواد رویدادهایی رو یادم میاد که من یا به فاصله چند ساعت بعد از اون رویداد به اون شهر رسیدم و یا قبل از شروع رویداد ناچار به ترک اون شهر یا کشور شدم! اما این بار داستان فرق میکرد؛ من فرصت پیدا کردم تا جشن سال نو چینی ها رو (که همیشه آرزوی دیدنش رو داشتم) در لندن و در محله چینی ها ببینم. لندن در 10 فوریه که مصادف با این رویداد بزرگ هست، میزبان دومین مراسم جشن سال نو  (از لحاظ بزرگی جشن) بعد از خود کشور چین در سرتاسر دنیا است و این برای من بسیار مغتنم بود که من بتونم همچین مراسمی رو تجربه کنم.

.سال نوی چینیگرفتن یک عکس در اون ازدحام، هنر بود!

.

امسال سال نو چینی ها بر اساس طالع بینی معروفشون سال مار هست. بیشتر چینی های مقیم لندن و خیلی از ساکنین انگلیسی و غیر انگلیسی لندن و همچنین کلی توریست، همه و همه دور هم جمع شدن و شاهد برگزاری مراسمی بودن که جشن سال نوی یک پنجم مردم دنیاست! تاریخ سال نو چینی هر سال تغییر میکنه. علتش هم اینه که شروع سال نو چینی در ماه بهمن (فاصله ۲۱ ژانویه تا ۲۱ فوریه) است. در این بازه زمانی حلول ماه جدید (روز نخست ماه قمری) روز اول سال نو چینی است و این واقعا شانس بزرگی بود که من این روز رو در محله سوهو که همون محله چینی های لندن هست، تجربه کردم.

.نمایی از یکی از خیابانهای اصلی محله سوهو

.حضور پر رنگ بچه ها در جشن سال نو

..و حضور پر رنگ خانواده ها در مراسم سال نو

.

نکات برجسته

در گشت و گذاری که من در طول چند ساعت حضورم توی این محله (به همراه دوست هم دانشکده ای قدیمی ام نیلوفر ثابتیان) داشتم، چند چیز بود که کاملا جلب توجه میکرد:

1- ازدحام مردم اونقدر زیاد بود که گاهی طی کردن یک مسیر 10 متری (فقط 10 متر یعنی کمتر از بیست قدم) بیشتر از 5 دقیقه طول میکشید و جمعیت ساکن و بی تحرک میموندن!

2- محله چینی ها پر از رستوران های آسیای شرقی و بخصوص چینی هست. همه رستورانها بلا استثنا صف های بلند داشتن و برای غذا خوردن باید حداقل یک ساعت توی نوبت میموندی. یه سری از رستورانها هم به علت ازدحام، ظرف های بزرگ حاوی غذا رو آورده بودن بیرون و توی ظرف یک بار مصرف غذا سرو میکردن که بشه بگیری و ببری.

یکی از رستورانهایی که غذا رو بصورت بیرون بر (takeway) میفروخت

.

3- در طول هر کدوم از خیابونای این محله، چندین اژدها (عروسک های بزرگی که دو نفر داخلش بودن و حرکتش میدادن) رو میشد دید که مسیر خیابونها رو طی میکردن و به در هر رستوران که میرسیدن، یه مراسم خاص اجرا میکردن. یه گروه حداقل سه نفره نواطنده هم همراه هر اژدها حرکت میکردن و مینواختن و اژدها همراه با نواختن اونها، حرکاتی رو انجام میداد.

سال نوی چینیحرکت اژدها در میان مردم

.

نمایی از ورود اژدها به یک رستوران

.

ورود یک اژدها به یک رستوران چینی

.

گروه نوازنده همراه اژدها

4- یکی دو جا برای اجرای برنامه، سن زده بودن و هنرمندای چینی برنامه اجرا میکردن و (مثلا) مردم رو شاد میکردن (اما دقیقا به بی نمکی برنامه های شاد تلویزیون خودمون بود)!

مجری و خواننده مراسم جشن

.

و این هم رقص سنتی چینی

.

رقص سنتی چینی

.

رقص سنتی چینی

.

تعدادی از هنرمندان چینی در مراسم سال نو

.

تماشاگران مراسم سال نو

.

یکی از بیشمار تماشاگران کوچک سوار بر دوش پدر

.

5- حضور مامورهای پلیس و انتظامات مراسم سال نوی چینی در همه قسمتها بسیار عالی و منظم و پر تعداد و مناسب بود. به همراه هر کدوم از گروه های اژدها گردان، و یا در طول خیابون و یا در کنار سن اجرای برنامه، تعداد زیادی مامور بودن که با وجود اونها اجرای همه چیز منظم تر و بی حاشیه تر به نظر میرسید. یعنی یک حضور اثرگذار!

انصافا مدیریت مراسم عالی بود

6- آذین بندی خیابونا و اجرای مراسم سال نوی چینی توسط شهرداری لندن برنامه ریزی شده بود.

سال نوی چینینمایی از یکی از میدانهای محله چینی ها

.

7- اطلاع رسانی این مراسم رو میشد در بخش های مختلف شهر، راهنماهای گردشگران و ایستگاه های مترو دید.

8- سرتاسر مراسم که از 10 صبح تا 6 بعد ازظهر ادامه داشت، زیر بارون مداوم و یکریز برگزار شد.

9- علاوه بر اژدهایان عروسکی که توصیف کردم، یک اژدهای خیلی بزرگ هم بود که با همراهی چند فرشته حرکت می کرد و بازار عکس گرفتن اطرافش حسابی داغ بود.

اژدهای بزرگ با فرشته های اطرافش

.

اژدهای بزرگ با فرشته های اطرافش

.

اژدهای بزرگ با فرشته های اطرافش

.

حرکت اژدهای بزرگ در میان مردم

.

10- دستفروشها و مغازه هایی که وسایل سنتی و کوچک مثل اژدهای کاغذی، طبل کوچیک، کلاه چینی و… میفروختن، حسابی کاسبی شون رونق داشت.

نمایی از یک فروشگاه چینی

.

11- ترقه های مخصوصی دست خیلی از بچه های کوچولو بود که صدای آروم و قشنگی داشت و کاملا بی خطر بود و فرآیند تولید صداش هیچ ربطی به مواد محترقه نداشت. حتی بچه های دو ساله دستشون از این ترقه ها بود که تا به روی زمین مینداختن، یه صدای آروم تولید میکرد که بیشتر شبیه صدای ترکوندن پلاستیک باد شده یا آدامس بادکنکی بود.

12- بازار عکس گرفتن با چینی هایی که لباس محلی پوشیده بودن داغ داغ بود.

سال نوی چینی

کلاه چینی

.

و دختران چینی که سوژه عکس خیلی ها بودند

.

ناهار چینی

بعد از گشت و گذار مفصل در محله چینی ها در سال نوی چینی، تصمیم گرفتیم که سال چینی رو با یک ناهار چینی شروع کنیم! بیش از یک ساعت توی یک هوای کاملا سرد و زیر بارون مداوم صبر کردیم تا بالاخره تونستیم وارد رستوران بشیم و غذا برداریم. رستورانش از نوع All you can eat بود و این فرصت میداد که مدلهای مختلف غذاش رو تجربه کنی. موقع ورود به رستوران متوجه شدیم که یک نخ جلوی در آویزون هست. اما فلسفه اش رو نفهمیدیم که چیه. تا اینکه آخرای غذامون بود که سر و کله یک اژدها پیدا شد و تازه فهمیدیم داستان از چه قراره!

نمایی از غذاهای متنوع چینی

.

.

تقریبا از همه غذاها یه مقدار برای تست برداشتم

.

اصلاح میکنم؛ “تحقیقا” از همه غذاها یه کم برداشتم!

.

اژدها وارد می شود!

توی رستوران که نشسته بودیم، تازه فهمیدیم که این اژدهایان عزیز چرا به در هر رستوران که میرسن توقف میکنن. داستان از این قرار بود که یک نخ جلوی ورودی هر رستوران آویزون بود و بهش یک کاهو آویزون میکردن. اون وقت اژدها با حرکات خاص به همراه موسیقی ضربی، وارد رستوران میشد و مثلا کاهو رو می بلعید. این فرآیند حدود 3 تا 4 دقیقه طول می کشید و بسیار مورد توجه قرار میگرفت. هنوز نفهمیدم که فلسفه این آئین چینی چی هست، اما حدسمون این بود که شاید مثلا اعتقاد دارن که خوش یمن هست یا یه چیزی توی این مایه ها…

.

ورود اژدها به رستوران

.

بلعیدن سمبلیک کاهو توسط اژدها

.

گشت زنی ما در محله چینی ها با رفتن به یکی از شیرینی فروشی های چینی به آخر رسید و خوردن شیرینی سنتی چینی رو هم در این سال نو تجربه کردیم. در مجموع تجربه بسیار خوبی بود که همیشه فکر میکردم این جشن رو یه روز در پکن مشاهده کنم؛ اما قسمت این بود که هزاران کیلومتر غرب تر از پکن از این مراسم سنتی عکس بگیرم!

.

بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات