• Menu
  • Menu

جشنواره فیلم کارلووی‌واری

سفرنامه کارلووی‌واری در جمهوری چک

امروز که از کارلووی‌واری و از محل جشنواره فیلم این شهر می‌نویسم، حدود سه روز است که در سفر هستم و این چهارمین شهری است که در این سه روز تجربه کرده‌ام. حدود 6 ساعت در فرانکفورت، حدود 23 ساعت در دوسلدورف، حدود 11 ساعت در نورنبرگ و اکنون حدود 26 ساعت است که در کارلووی‌واری هستم. ساعت‌های زیادی را هم در اتوبوس و قطار و هواپیما و ماشین سواری در حدفاصل این شهرها بوده‌ام.

کارلووی‌واری؛ این بار برای سینما!

به هر صورت بعد از فرصت حضور در انواع و اقسام رویدادهای بین‌المللی گردشگری، تجربه حضور در یک فستیوال بین‌المللی فیلم، باعث شد تا رنج و هزینه این سفر فشرده را در دل سفر کاری به آلمان بپذیرم و این بار برای جشنواره فیلم به شهر بسیار دیدنی و دوست داشتنی کارلووی‌واری سفر کنم.

IMG_3269ورودی اصلی هتل محل برگزاری فستیوال

کوتاه از کارلووی‌واری

کارلووی‌واری تقریبا غربی‌ترین شهر مهم جمهوری چک محسوب می‌شود و در فاصله نزدیکی (حدودا 60 تا 70 کیلومتر) از کشور آلمان قرار دارد. این شهر به واسطه آب گرم و چشمه‌های آب‌معدنی خود همواره میزبان گردشگران زیادی است و سالانه مسافران داخلی و بین‌المللی فراوانی به این شهر سفر می‌کنند. اما علاوه بر آن، امسال برای پنجاهمین بار، این شهر میزبان رویداد مهم جشنواره فیلم است و این خود بهانه مضاعفی برای علاقه‌مندان فیلم و سینما است که به این شهر سفر کنند. یک کانال آب که از شمال به جنوب در این شهر کشیده شده، محوری برای ساخت ساختمان‌ها و فروشگاه‌ها در دو طرفش بوده و بدین ترتیب پس از گذشت سال‌های متمادی و طولانی، اکنون این ساختمان‌های تاریخی و این کانال آب، تبدیل به جاذبه‌ای دیدنی شده‌اند و به مقصد گردشگران مختلف شده است. در واقع برای بازدید از بخش تاریخی شهر کارلووی‌واری، گردشگران کار بسیار ساده‌ای دارند و کافی است که در امتداد همین کانال آب و در دو سوی آن قدم بزنند و از ساختمان‌ها و رستوران‌ها و کافه‌ها و فروشگاه‌های رنگی و همچنین شیرهای آب معدنی و آب‌گرم با خواص مختلف که در امتداد این مسیر تعبیه شده‌اند لذت ببرند.

فستیوال فیلم کارلووی‌واری

شاید مرور اخبار سال‌های قبل به یادمان بیاورد که در سال‌های قبل این جشنواره سینماگران ایرانی نیز حضور داشته‌اند که موفقیت لیلا حاتمی در کسب جایزه بهترین بازیگر زن و موفقیت علی مصفا در کسب جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدین در دوره چهل و هفتم از اتفاقات مهم سینمای ما بود. سال گذشته نیز فیلم گربه و ماهی در این فستیوال از ایران به نمایش درآمد. اما امسال بدون حضور ایرانی‌ها، این جشنواره در حال برگزاری است، آن هم در حالی که پنجاهمین دوره خود را سپری می‌کند که معمولا دوره‌های اینچنینی همواره جزو دوره‌های مهم هر جشنواره‌ای محسوب می‌شود.

IMG_3278

سمبل و تندیس این جشنواره زنی برهنه است که یک گوی بلورین در دست دارد. اما به واسطه فرم بدن این زن که به زنان مصری باستان بی‌شباهت نیست، تصویر این سمبل در ایران و در رسانه‌های رسمی ایران نمایش داده نمی‌شود.

IMG_3267دو تندیس از سمبل جشنواره در دو سوی ورودی اصلی

IMG_3275البته انصافا سخت است که در ایران این تندیس را نمایش داد!

برنامه‌ریزی نسبتا مناسبی برای جشنواره انجام شده است و تقریبا همه علاقه‌مندان و حاضران در جشنواره در حال لذت بردن هستنند. به لطف حضور یکی از دوستان خبرنگار و کارتی که دارد، من هم این فرصت را دارم که بعضی از فیلم‌ها را بر اساس توضیحاتی که وجود دارد، انتخاب کنم و ببینم. هرچند که انتخاب‌های دیروز چندان چنگی به دل نزد! حال و هوای فیلم‌ها بیشتر هنری و جشنواره‌ای است و کمتر خبری از فیلم‌های جذاب و معروف است. مرکز اصلی جشنواره، هتل ترمال (Termal) در مرکز شهر و در کنار کانال آب است و حال و هوای اطراف هتل از بابت شلوغی و غرفه‌های مواد خوراکی، شبیه به حال و هوای مصلی و اطرافش در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب است. 12 سالن سینما به نمایش آثار جشنواره اختصاص دارد و در مجموع حدودا روزی 60 فیلم به نمایش درمی‌آید. شناخته شده‌ترین بازیگری که امسال در جشنواره حضور داشته، ریچارد گِر بوده که فیلم Franny با بازی او در این جشنواره به نمایش درآمد و از او به خاطر یک عمر فعالیت هنری در افتتاحیه فستیوال تقدیر به عمل آمد.

IMG_3262ساختمان هتل ترمال، مرکز اصلی برگزاری جشنواره

IMG_3266ورودی اصلی هتل ویژه مراسم فرش قرمز

IMG_3304بازار داغ عکس یادگاری با بنر فستیوال

IMG_3286یکی از سالن‌ها پیش از شروع نمایش فیلم

IMG_3292علاقه‌مندانی که بر روی زمین به تماشای فیلم می‌نشینند

IMG_3263فضای سبزی در مقابل هتل محل برگزاری

IMG_3322بدون شرح

IMG_3277و هنرمندی که از او در افتتاحیه تقدیر شد

ظرف دیروز و امروز باران‌های بسیار شدیدی باریده و قدری از گرمای طاقت فرسا و غیرقابل تحملِ این روزهای اروپا را کم کرده است. گرمایی که ظرف دو سه روز قبل در آلمان تجربه کردم وحشتناک بود و بدون تردید از هوای تهران گرم‌تر و غیرقابل تحمل‌تر بود.

بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات